moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rok kolejnych wyzwań

Wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza, udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce – to według kapitana Włodzimierza Barana największe osiągnięcia 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego to jednostka Sił Powietrznych wykonująca szeroko rozumiane zadania transportowe, ale nie tylko. Należą do nich m.in. przewóz ładunków, sprzętu (nawet tak niezwykłego jak czołg FT-17 z okresu wojny polsko-bolszewickiej), utrzymywanie mostu powietrznego z Afganistanem, loty HEAD (szczególnie w rejony, w których nie mogą lądować samoloty cywilne), loty ratujące życie w ramach „Akcji Serce”, ewakuacje medyczne MEDEVAC. Mniej znanym elementem działalności jednostek wchodzących w skład 3 Skrzydła jest utrzymywanie przez należące do nich śmigłowce ciągłego dyżuru grup poszukiwawczo-ratowniczych funkcjonujących w ramach krajowego systemu ratownictwa lotniczego oraz zabezpieczenie działalności Wojsk Specjalnych przez utworzoną w tym celu 7 Eskadrę Działań Specjalnych z Powidza.

Rok 2012 był wyjątkowy w historii Skrzydła. Zanim jeszcze zakończyło się przyjmowanie i wdrażanie do służby ostatniego z pięciu średnich samolotów transportowych C-130E Hercules, jeden z nich wziął udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce w USA. Należący do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu Hercules zabezpieczał dodatkowo przebazowanie polskich F-16 Jastrząb, które również brały udział w „Red Flag”. Po raz pierwszy polski samolot transportowy towarzyszył myśliwcom, wspierając je w tak skomplikowanej operacji logistycznej. Jego załoga i obsługa naziemna brały aktywny udział w wykonywaniu skomplikowanych zadań przygotowanych przez organizatorów ćwiczenia. Lotnicy latali w trudnym górzystym terenie, w składzie międzynarodowych formacji, atakowani przez obronę przeciwlotniczą i samoloty „nieprzyjaciela”. Niecałe trzy lata po przyjęciu w Powidzu pierwszego Herculesa potwierdzili oni znakomite przygotowanie taktyczne do wykonywania zadań na nowym przecież w Siłach Powietrznych typie samolotu.

Innym poważnym krokiem milowym w historii jednostek lotnictwa transportowego jest tegoroczny udział krakowskiego C-295M w najbardziej prestiżowych ćwiczeniach europejskich – Tactical Leadership Programme (TLP) w hiszpańskiej bazie Albacete. Tygodniowy udział lotników 8 Bazy Lotnictwa Transportowego we wspólnych z innymi partnerami z NATO ćwiczeniach pozwolił na ponowne potwierdzenie wysokiego stopnia przygotowania Polaków do wykonywania skomplikowanych zadań we współdziałaniu w międzynarodowych ugrupowaniach oraz umiejętności taktycznych wyniesionych ze szkolenia w kraju i doświadczeń z Afganistanu.

Ważnym etapem osiągniętym pod koniec roku stało się wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza w wyznaczonym rejonie (tzw. ciężkiej tary desantowej). Dzięki wielomiesięcznym przygotowaniom i szkoleniom udało się przeprowadzić na  Pustyni Błędowskiej zrzuty ładunków z samolotów C-130E i C-295M. Podstawą sukcesu była bardzo dobra współpraca dowództw: 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa.

W 2012 roku zakończono program pozyskiwania samolotów Lockheed C-130E Hercules, przyjęto do służby 3 nowe samoloty CASA C-295M i 6 PZL M-28 Bryza B/PT (tzw. Glass Cockpit – z nowoczesną awioniką opartą na wyświetlaczach ciekłokrystalicznych). Oprócz pozytywnej weryfikacji na wspomnianych międzynarodowych ćwiczeniach i pod niebem Afganistanu udało się, w sposób trwały, poprawić sprawność samolotów C-130 Hercules oraz PZL M-28 Bryza. W tym obszarze wyzwaniem na przyszły rok będzie poprawa sprawności eksploatowanych w jednostkach Skrzydła śmigłowców W-3 Sokół. Kolejnym sprawdzianem będą ćwiczenia, w jakich personel jednostek Skrzydła weźmie udział, na czele z najważniejszymi – TLP w Hiszpanii (C-295M lub C-130E) i RODEO w USA (C-130E). Bardzo ważnym przedsięwzięciem będzie sprawdzenie przygotowania i narodowa certyfikacja Zadaniowego Lotniczego Zespołu Bojowego na śmigłowcach Mi-17. Jednostki 3 SLTr wkraczają w kolejny rok dobrze przygotowane do wykonania tych zadań.

kpt. Włodzimierz Baran
oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego

dodaj komentarz

komentarze


Pożegnanie z Żaganiem
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostre słowa, mocne ciosy
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Bój o cyberbezpieczeństwo
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Transformacja dla zwycięstwa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Co słychać pod wodą?
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Olimp w Paryżu
Terytorialsi zobaczą więcej
Transformacja wymogiem XXI wieku
Medycyna w wersji specjalnej
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Setki cystern dla armii
Polskie „JAG” już działa
„Szczury Tobruku” atakują
Zmiana warty w PKW Liban
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jaka przyszłość artylerii?
O amunicji w Bratysławie
Norwegowie na straży polskiego nieba
Wybiła godzina zemsty
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Olympus in Paris
Zyskać przewagę w powietrzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Od legionisty do oficera wywiadu
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Jesień przeciwlotników
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Wzmacnianie granicy w toku
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Święto podchorążych
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Karta dla rodzin wojskowych
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Right Equipment for Right Time
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Husarz” wystartował
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO