moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Edukacja z wojskiem” po raz drugi

Dziś w szkołach podstawowych i średnich w całej Polsce rozpoczęły się zajęcia pod hasłem „Edukacja z wojskiem”, które potrwają do 13 grudnia. To już druga edycja programu realizowanego wspólnie przez resorty obrony narodowej i edukacji narodowej. Lekcje m.in. z zakresu bezpieczeństwa i ratownictwa prowadzą żołnierze, uczniowie spotkają się także z weteranami.

„Edukacja z wojskiem” to program edukacyjno-obronny, którego głównym celem jest podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa i obronności, a także kształtowanie podstawowych nawyków i umiejętności związanych z obroną i ochroną ludności oraz zachowaniem się w sytuacjach kryzysowych.

Dziś ruszyła druga edycja projektu, przygotowanego i realizowanego wspólnie przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Podobnie jak w pierwszej odsłonie, biorą w niej udział uczniowie klas 1–7 szkół podstawowych oraz klas 2–4 placówek ponadpodstawowych (klasy ósme oraz pierwsze szkół średnich mają programowe zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa).

– Na terenie naszego województwa lekcje takie odbędą się w 65 szkołach podstawowych i średnich. W inicjatywę tę jest zaangażowanych 37 instruktorów z siedmiu jednostek wojsk operacyjnych i terytorialnych. Są wśród nich tacy, którzy prowadzili już zajęcia z młodzieżą podczas pierwszej edycji, ale są również nowi instruktorzy, którzy przeszli odpowiednie przeszkolenie i są gotowi podzielić się swoją wiedzą – mówi ppor. Julia Rozworowska-Wolańska z 8 Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej, koordynatorka wojewódzka projektu.

Dokładnie tak jak w pierwszej edycji, program zajęć obejmuje dwie godziny teorii i jedną praktyki. A wszystko to pod czujnym okiem przeszkolonych pod kątem metodycznym żołnierzy. W ramach bloku teoretycznego uczniowie poznają zagadnienia bezpieczeństwa, alarmowania, ochrony i ratownictwa, a także podejścia do dezinformacji. Podczas praktyki z kolei nacisk będzie kładziony na kwestie ewakuacji i wzywania pomocy, uczniowie przećwiczą też elementy resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

– Zajęcia nie skupiają się wyłącznie na tematach ogólnowojskowych, przekazujemy wiedzę w dużo szerszym aspekcie. Uczymy na przykład, że bezpieczeństwo to również noszenie kasku podczas jazdy na rowerze czy zamykanie drzwi na klucz. Mówimy też o alarmowaniu, bo ostatnia powódź niestety dobitnie pokazała, że ludzie nie znają alarmów, nie wiedzą, co one oznaczają i nie potrafią na nie właściwie reagować. Dobrze więc takie rzeczy przekazywać już za młodu – dodaje ppor. Rozworowska-Wolańska.

Podobnie jak wiedzę o udzielaniu pierwszej pomocy. Elementem praktycznym zajęć z uczniami będzie, na przykład, wezwanie pomocy z numeru alarmowego 112. – Wielu z nas wydaje się, że to całkiem proste, a pod wpływem emocji nie zawsze takie jest. Bywają osoby, które wyciągają telefon z kieszeni, ale zamiast odpowiednio zareagować i zadzwonić po pomoc, wolą nagrywać dane wydarzenie. Uświadamiamy więc młodzież, że szybkie wezwanie pomocy, przedstawienie krótkiej i rzeczowej informacji, jest w takiej sytuacji najważniejsze – mówi ppor. Rozworowska-Wolańska.
Płk Tomasz Gergelewicz z Centrum Operacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, dydaktyk i autor planu zajęć w ramach projektu, podkreśla, że ogromną zaletą szkolenia jest to, że każdy z żołnierzy prowadzących lekcje ma dużą swobodę w realizacji programu. Wojsko nie narzuciło listy sprzętu wykorzystywanego podczas spotkań ani też sposobu prowadzenia szkoleń. – W pierwszej edycji bywało, że w celu uatrakcyjnienia zajęć instruktorzy zabierali na lekcje fantomy, własne apteczki, maski przeciwgazowe. Pokazywali dzieciom, jak działają zapałki sztormowe czy paliwo w kostce. Na każdej lekcji liczyła się więc wizja, pomysłowość i kreatywność żołnierza prowadzącego zajęcia – podkreśla oficer.

Nowością w drugiej edycji będą spotkania z weteranami w szkołach średnich, których dyrektorzy wyrazili taką chęć. Przeszkoleni przez Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa żołnierze będą opowiadać o służbie na misjach i odpowiadać na pytania młodzieży związane m.in. ze współpracą międzynarodową, reprezentowaniem państwa za granicą i udziałem w zagranicznych operacjach wojskowych.

Druga odsłona projektu zakończy się 13 grudnia.

Pierwsza edycja programu „Edukacja z wojskiem” rozpoczęła się w maju tego roku. Wzięło w niej udział ponad 3 tys. placówek i ponad pół tysiąca wojskowych instruktorów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: MON,

dodaj komentarz

komentarze


Zrobić formę przed Kanadą
 
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wojsko wraca do Gorzowa
Less Foreign in a Foreign Country
Biegający żandarm
Atak na cyberpoligonie
Wielka gra interesów
MON o przyszłości Kryla
Śmierć szwoleżera
Rozgryźć Czarną Panterę
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Węgrzy w polskich mundurach
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Wiązką w przeciwnika
Okręty rakietowe po nowemu
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Rosomaki i Piranie
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Zmiana warty w PKW Liban
Siedząc na krawędzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Co może Europa?
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Zmiany w prawie 2025
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Czworonożny żandarm w Paryżu
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Ostatnia prosta
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
PGZ – kluczowy partner
Kluczowy partner
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Turecki most dla Krosnowic
Z Jastrzębi w Żmije
Olympus in Paris
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Granice są po to, by je pokonywać
Przetrwać z Feniksem
Nie walczymy z powietrzem
Polska w gotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO