moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ukraińska wizja MRAP-a

Powstały na bazie doświadczeń z trwającej od prawie trzech lat wojny z rosyjskim agresorem ukraiński pojazd minoodporny 4 × 4 Varta 2 zapewnia wysoki stopień ochrony balistycznej oraz jest potężnie uzbrojony. Zainstalowana na nim wieża ZTM-1 została wyposażona nie tylko w 30-milimetrową armatę i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, lecz także w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

 

Choć kołowe pojazdy minoodporne to konstrukcje znane od połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to w Republice Południowej Afryki na zlecenie reżimowych władz opracowano wozy chroniące żołnierzy przed podkładanymi przez rebeliantów improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i minami, to dynamiczny rozwój produkcji tego typu pojazdów nastąpił na początku XXI wieku. Wtedy właśnie armia amerykańska zleciła tamtejszej zbrojeniówce w ramach programu MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) opracowanie na potrzeby misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie wozów do zadań patrolowo-policyjnych, zapewniających wysoki stopień ochrony balistycznej oraz cechujących się wysoką dzielnością terenową. Podobne pojazdy wkrótce zaczęto produkować na całym świecie. Po wygaszeniu misji produkcja tej klasy konstrukcji zmalała, a firmy zbrojeniowe skoncentrowały się na projektowaniu bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych. Jednak wojna w Ukrainie sprawiła, że minoodporne pojazdy znów stały się potrzebne, tyle tylko że w znacznie dozbrojonych wersjach.

REKLAMA

Jedną z tego typu propozycji można było zobaczyć na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Ukraińska spółka Ukrainian Armor, która początkowo specjalizowała się w moździerzach, a od kilku lat produkuje dla tamtejszej armii pojazdy opancerzone, zaprezentowała na MSPO najnowszą odsłonę swojego MRAP-a o nazwie Varta.

Ważący około 14 t pojazd Varta 2 powstał na bazie podwozia tureckiego wozu BASE 4 × 4 oraz został wyposażony w silnik wysokoprężny Cummins ISB o mocy 360 KM i pojemności 6,7 l, który umożliwia jazdę z prędkością maksymalną 110 km/h. Opancerzony kadłub zapewnia poziom ochrony zgodny z normą STANAG 3a/3b, a wewnątrz zmieści się dziesięcioosobowa załoga.

Tym, co wyróżnia Vartę 2 na tle konkurencji, jest bardzo silne uzbrojenie. Jej konstruktorzy zdecydowali się bowiem zainstalować na wozie 4 × 4 wieżę bezzałogową ZTM-1, która poza 30-milimetrową armatą i karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm może być wyposażona w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Częścią wyposażenia MRAP-a jest również dron, który krążąc w promieniu 30 km od pojazdu, dostarcza załodze niezbędne dane rozpoznawcze. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
 
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Okręty rakietowe po nowemu
Atak na cyberpoligonie
PGZ – kluczowy partner
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Przetrwać z Feniksem
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Węgrzy w polskich mundurach
Wielka gra interesów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Turecki most dla Krosnowic
Biegający żandarm
Wojsko wraca do Gorzowa
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Ostatnia prosta
Kluczowy partner
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Co może Europa?
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Śmierć szwoleżera
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Zmiany w prawie 2025
Granice są po to, by je pokonywać
Z Jastrzębi w Żmije
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
„Ferie z WOT” po raz siódmy
MON o przyszłości Kryla
Siedząc na krawędzi
Olympus in Paris
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Zmiana warty w PKW Liban
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rosomaki i Piranie
Rozgryźć Czarną Panterę
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Wiązką w przeciwnika
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Polska w gotowości
Zrobić formę przed Kanadą
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Less Foreign in a Foreign Country
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Nie walczymy z powietrzem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO