moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

REKLAMA

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

Wirtualna walka na morzu
 
The Power of Buzdygany Awards
Moc Buzdygana
Okręty NATO przeszukują wody Holandii
Start w nowy etap żołnierskiego życia
Stop szkalowaniu polskiego munduru
Konsekwentnie dąży do celu
Uwaga, samoloty na drodze! Ćwiczenia „Route 604”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-czeska współpraca myśliwców
Cyberżołnierze na szczycie NATO
Raki dla podhalańczyków
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Przesłanie bohaterów Armii Krajowej
Polsko-koreańskie rozmowy w Warszawie
16 Dywizja świętuje
Szef MON-u o planach obrony kraju
Szwedzi na „Czernickim”
Długi marsz na wschód
Ku czci poległych, pomordowanych i wywiezionych na Sybir
Muzeum Historii Polski otworzyło swe podwoje
Wojsko pomoże Słoweńcom
Lecimy F-35
O innowacyjnych technologiach dla wojska
Tak rodziła się konspiracja
Abramsy jadą na ukraiński front
„Northern Coasts” – bałtycki sprawdzian
Śladem profesjonalistów
Dodatek dla wszystkich „misjonarzy”
Najwyższy stopień saperskiego wtajemniczenia
Polsko-koreańskie rozmowy
Zmiany w systemie dowodzenia armią. Projekt trafił do Sejmu
Brązowa czwórka podwójna
„Specjalny” Buzdygan na aukcji charytatywnej
Stawia na dobrą komunikację
Dwa medale w Budapeszcie
Sukcesy żołnierzy w finale Diamentowej Ligi i na ściance wspinaczkowej
„Polska Zbrojna” nagrodziła najlepszych z najlepszych
Polska rozdarta przez okupantów
SKON przeciwko wotum nieufności wobec szefa MON-u
RBN o rezultatach szczytu NATO
PZL-Świdnik proponuje nowy system szkolenia pilotów
Brąz st. szer. Oskara Miliwka w Pucharze Świata w Rio de Janeiro
Armia rosyjska wychodzi z Polski
Trening na awaryjnym lotnisku
WOT świętuje sześciolecie
Armatohaubice K9 strzelały w Nowej Dębie
Przyszłość pod znakiem dronów
Polscy saperzy kończą misję w Słowenii
Nie płynie z nurtem
Plan misji „Air Defender”
Kajakarze CWZS-u na podium mistrzostw świata
Z pułku w brygadę
Łukaszenka grozi Polsce, USA reagują
ORP „Orzeł” – wciąż bez ostatniego rozdziału
Zmiany w przepisach wojskowych na ostatniej prostej
Nie uznaje półśrodków
Spełnia marzenia
Bezpieczeństwo dźwignią rozwoju
Przysięga w Kolnie
Wojskowe kontrakty w USA
Odliczanie do przysięgi
Wychodzi poza schematy
„Northern Coasts” – trzy grupy okrętów pod polskim dowództwem
Wyższe diety za służbę na granicy
Drużyna Buzdygana rośnie w siłę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO