moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Wzmacnianie przeciwpancernych zdolności
 
Bieg pod dyktando niebieskich beretów
Styczniowy poligon terytorialsów
Aby wzmocnić wschodnią flankę NATO
The Fall of the Superpower Myth
Niemieckie wyrzutnie Patriot w drodze do Polski
Patrioty dla Ukrainy to również bezpieczeństwo Polski
Sojusznicza rotacja
4% PKB na Wojsko Polskie
Cekaemy i trumny
SAROV w opcji
Leopardy 2 dla Ukrainy?
Dodatek już nie za klasę
Leopardy pojadą do Ukrainy!
Nie zmarnować szansy
Ochotnicy do warszawskiej brygady
To był wielki cios dla polskiej armii
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Śladem profesjonalistów
Strzelcy na podium Pucharu Świata i zawodów Grand Prix
Ukraina czeka na czołgi
Tons on Board
Orlik w natowskiej misji
Nagroda „Wprost” dla szefa MON-u
Walczymy z imperium zła
Bundeswehra relokuje żołnierzy do Polski
Jakie są zasady nauki żołnierzy?
Cztery medale żołnierzy w Pucharze Świata
Abramsy jadą do Ukrainy!
Dwie dekady WIM-u
Jakie zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa?
Air Policing piątej generacji
Proces na pokaz
Śmierć kata Warszawy
Nurkowali w Kopalni Soli w Wieliczce
„Trenuj z wojskiem” – jak się przygotować
Libańscy żołnierze trenują pod okiem Polaków
Powstanie styczniowe: czas nadziei, czas klęski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weź udział w konkursie katyńskim
Armia Czerwona niesie śmierć
Upominki dla tureckich dzieci
Góral wart miliony, czyli specjaliści od koronkowej roboty
Gen. Pszczoła: Czuję się spełniony
Z Radomia do Las Vegas
Terenowe motocykle II RP
Zachód o wsparciu dla Kijowa
Więcej szans na oficerskie gwiazdki
Desant w Forcie Bragg
Łączność dla czołgów
Armia przetestuje Piraty
F-35 rozpoczynają Air Policing
Terytorialsi szkolą się pod okiem byłych specjalsów
Więcej Javelinów dla SZ RP
Triumf snowboardzisty w Pucharze Świata
Żołnierz wśród najlepszych sportowców Polski
Przetarcie przed manewrami
Wojskowi lotnicy na pomoc cywilom
Tarnawatka ’39 Depozyt honoru legionistów
Zwiad na bieszczadzkich szlakach
Mistrz strzelania dynamicznego z AWL

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO