moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Startuje „Jaskółka”
 
Polski wkład w „Wisłę”
Sportowcy-żołnierze uhonorowani za wyniki z 2021 i 2022 roku
Rezerwujcie czas! Już niedługo wojskowa gala MMA
Koniec XI zmiany PKW Orlik
NATO podsumowało 2022 rok
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
To dobra ustawa dla wojska
Młot na dyktatora
Międzyrządowe konsultacje w Rumunii
Będziemy produkować więcej amunicji
Pierwsze eksponaty MWP już w nowej siedzibie
Więcej Bystrych dla armii
Celne oko strzelców CWZS-u
Biały Dom o polskich MiG-ach
„Trenuj z wojskiem” po raz trzeci
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
Great Game on the Sea
Podejmij studia na nowym kierunku WAT
Na ratunek „Rudemu”
Medic on the Battlefield
Kormorany, czyli praca zespołowa
Śladem profesjonalistów
Wspólne zakupy amunicji
Nowatorskie manewry Marszałka
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
Amerykanie demonstrują gotowość na Bałtyku
GROM szuka odważnych
Wojna w świecie popkultury
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Karą mogła być tylko śmierć
Na jakich zasadach gratyfikacja?
Trzeba pilnie inwestować w amunicję
Wicepremier Błaszczak o Air Show 2023
USA szybciej dostarczą Abramsy do Ukrainy
NATO patrzy na wschód
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
F-35 w powietrzu
Natowski dialog operacyjny
„Hubal” bije Niemców
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Kraby strzelały w Danii
Pod okiem rangersów
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Defilada powraca!
BBN zaprasza na cykl debat strategicznych
Polskie MiG-29 dla Ukrainy
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
Setka ppor. Krzysztofa Żebrowskiego
Cegiełka na morzu
Polscy marynarze za kołem podbiegunowym
Podoficerowie 6 BPD na pionierskim kursie
Sukces polskiej judoczki w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kościuszko, czyli ostatnia nadzieja Rzeczypospolitej
Na trasie legendarnego biegu
Air Policing piątej generacji
Słowo czekisty

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO