moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańskie Herculesy w drodze do Polski

Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Pierwsza z pięciu zakontraktowanych maszyn wyląduje dziś w Bydgoszczy. Kolejne transportowce przylecą do Polski jeszcze w tym roku.

Umowę dotyczącą pozyskania pięciu Herculesów C-130H Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało wiosną 2021 roku. Zgodnie z dokumentem, Wojsko Polskie otrzyma samoloty z nadwyżek armii amerykańskiej w ramach programu Excess Defence Articles. EDA umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne amerykańskim siłom zbrojnym. Polska dostała samoloty nieodpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt ich remontu. Regeneracja maszyn kosztowała nieco ponad 14 mln dolarów.

– Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych. Łącznie pozyskujemy pięć takich maszyn – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, doprecyzował, że do Polski leci samolot o numerze 85-035, a kolejne transportowce mają dotrzeć do końca roku. – Istnieje możliwość, że dostawy wszystkich statków powietrznych zostaną zrealizowane jeszcze przed deklarowanym w umowie 2024 rokiem – zaznaczył ppłk Płatek.

Początkowo zakładano, że pierwszego z pięciu Herculesów otrzymamy w 2021 roku. – Opóźnieniu winna jest pandemia koronawirusa. Zgodnie z umową, Amerykanie musieli przeprowadzić prace techniczne związane z regeneracją płatowców. Niestety, z powodu pandemii łańcuchy dostaw były bardzo wydłużone i trzeba było czekać na dostęp do części – mówi rzecznik Agencji Uzbrojenia „Polsce Zbrojnej”.

Amerykańskie Herculesy mają służyć w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. To właśnie w tej jednostce od 2009 roku eksploatowanych jest pięć transportowców tego samego typu, choć w starszej wersji „E”.

Zanim jednak samoloty trafią do linii, muszą przejść przeglądy strukturalne tzw. PDM (programmed depot maintenance) w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Potem jeszcze czekają je loty kontrolne. Maszyny mają być także doposażone zgodnie z wymogami polskich sił powietrznych. Jak informuje Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych „z uwagi na zakres wykonywanych prac może to potrwać od 12 do 18 miesięcy”.

Hercules C-130 to czterosilnikowiec, który może latać w każdych warunkach atmosferycznych. Jego masa startowa przekracza 70 t. Maszyna może przewieźć aż 20 t ładunku na odległość do 4 tys. km. Do samolotu wejdą np. Hummery, Honkery i ciężarówki. Transportowiec zaprojektowany został dla amerykańskich sił powietrznych. Produkowany jest od 1956 roku w różnych wersjach. Z Herculesów korzystają armie ponad 50 państw.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Master Sgt. Joseph Harwood / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Podoficerowie 6 BPD na pionierskim kursie
 
To dobra ustawa dla wojska
Wicepremier Błaszczak o Air Show 2023
Śladem profesjonalistów
Na trasie legendarnego biegu
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
USA szybciej dostarczą Abramsy do Ukrainy
Rezerwujcie czas! Już niedługo wojskowa gala MMA
Celne oko strzelców CWZS-u
Amerykanie demonstrują gotowość na Bałtyku
Kościuszko, czyli ostatnia nadzieja Rzeczypospolitej
Medic on the Battlefield
Sukces polskiej judoczki w Gruzji
Będziemy produkować więcej amunicji
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
Biały Dom o polskich MiG-ach
Więcej Bystrych dla armii
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Sportowcy-żołnierze uhonorowani za wyniki z 2021 i 2022 roku
Pierwsze eksponaty MWP już w nowej siedzibie
Air Policing piątej generacji
Sport uczy życia
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
Młot na dyktatora
Trzeba pilnie inwestować w amunicję
Wojna w świecie popkultury
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
„Hubal” bije Niemców
Pod okiem rangersów
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
Great Game on the Sea
„Trenuj z wojskiem” po raz trzeci
Międzyrządowe konsultacje w Rumunii
Karą mogła być tylko śmierć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM szuka odważnych
Setka ppor. Krzysztofa Żebrowskiego
K2 uderzyły w Orzyszu
Kormorany, czyli praca zespołowa
Polski wkład w „Wisłę”
BBN zaprasza na cykl debat strategicznych
Defilada powraca!
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Podejmij studia na nowym kierunku WAT
Polscy marynarze za kołem podbiegunowym
Słowo czekisty
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Startuje „Jaskółka”
Produkcją K2PL zajmie się konsorcjum
Kraby strzelały w Danii
Na jakich zasadach gratyfikacja?
K9 i K2 uderzyły w Orzyszu
Cegiełka na morzu
NATO patrzy na wschód
Polskie MiG-29 dla Ukrainy
F-35 w powietrzu
Na ratunek „Rudemu”
NATO podsumowało 2022 rok
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
Natowski dialog operacyjny
Wspólne zakupy amunicji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO