moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dodatkowe Borsuki do testów

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zamówiło na zlecenie polskiej armii cztery dodatkowe prototypy bojowego wozu piechoty Borsuk. Ma to przyspieszyć wprowadzenie nowej konstrukcji do służby. Dodatkowe Borsuki zostaną skierowane do jednostek na tzw. eksploatację próbną. Tymczasem badania pierwszego prototypu weszły już w finalny etap.

Borsuki to bojowe wozy piechoty mające zastąpić w wojskach lądowych wysłużone, postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają oczekiwań współczesnego pola walki. W 2014 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie nowej konstrukcji. W efekcie prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez polskich inżynierów powstał pojazd wyposażony w uzbrojenie zarówno rakietowe (przeciwpancerne pociski kierowane Spike), jak i artyleryjskie (30 mm armata Mk44 Bushmaster II).

Pancerz Borsuków ma zapewniać ochronę przed ostrzałem pociskami z ręcznych granatników przeciwpancernych oraz wybuchami improwizowanych ładunków wybuchowych i min. Dlatego wóz został tak zaprojektowany, by spełniał natowskie normy na poziomach: STANAG 3 (z boku) oraz STANAG 4 (z przodu).

Borsuk wyróżnia się na tle innych tego typy konstrukcji na świecie tym, że jest zdolny do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych. Aby wóz miał tę cechę, waga pojazdu nie może być większa niż 25 ton, musi też mieć relatywnie wysoki kadłub.

Prototyp nowego bojowego pływającego wozu piechoty (NBPWP) Borsuk przechodzi obecnie badania wstępne (zakładowe), po których czekają go jeszcze badania kwalifikacyjne. – Po ich zakończeniu będziemy mogli przystąpić do negocjacji w sprawie dostaw wozów seryjnych – zapowiada ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia.

Zanim jednak Borsuki będzie można skierować do jednostek liniowych, nowe pojazdy muszą przejść eksploatację próbną. Wówczas jest opracowywana i dokumentacja użytkowa, i eksploatacyjna. Ponieważ Siłom Zbrojnym RP zależy na skróceniu czasu, jaki minie od podpisania kontraktu do wprowadzenia wozów do służby, została anektowana umowa z 2014 roku. Nowy zapis dotyczy kupna czterech dodatkowych prototypów Borsuka. Przedstawiciele PGZ podkreślają, że taka formuła to nowość w naszej armii i naszego przemysłu zbrojeniowego. – Rozpoczynamy nowy – zarówno dla nas, jak i dla wojska – proces wdrażania Borsuków do armii. Cztery pojazdy więcej to czterokrotnie więcej szans na testowanie podsystemów i systemów, które doprowadzimy do perfekcji, jakiej oczekujemy i my, i żołnierze od naszych wyrobów – podkreśla Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Przedstawiciele przemysłu przekonują, że zamówienie dodatkowych Borsuków przez NCBiR będzie miało pozytywny wpływ także z innego powodu. – Oczekujemy, że skróci się też okres tzw. chorób wieku dziecięcego nowego produktu. Z naszego punktu widzenia trudno o lepszy model wdrożeniowy dla tak rewolucyjnego wyrobu, jakim jest nasz Borsuk – podkreślił Bartłomiej Zając, prezes HSW S.A. które stoi na czele konsorcjum opracowującego nowy polski BWP.

Oprócz HSW S.A. konsorcjum tworzą: ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych – OBRUM Sp. z o.o., Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej i Politechnika Warszawska.

Na razie nie wiadomo, do jakich jednostek do próbnej eksploatacji trafią prototypowe Borsuki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze


„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
 
Piedimonte – samobójcza misja
Pokazali bojowego ducha
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Układ nerwowy Mieczników
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
WAM wraca po latach
Mobilne dowodzenie
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
By Polska była bezpieczna
Przysięga w Limanowej
Ameryka daje wsparcie
They Will Check The Training Results in Combat
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Wojna w świętym mieście, epilog
„Pierwsza Drużyna” na start
Pływacy i maratończycy na medal
Nowe zadania szefa SKW
Cień atomowej zagłady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
„Ryś” z laserem
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Nie szpital, a instytut
Zawsze gotowi do pomocy
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Broń Hitlera w rękach AK
Flota Bayraktarów w komplecie
Polki pobiegły po srebro!
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Wszystkie misje AWACS-a
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po śladach polskich bohaterów
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Serwis K9 w Polsce
„Grand Quadriga ‘24”
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Polska wiktoria na Monte Cassino
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Podróż po AWACS-ie
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
NATO on Northern Track
Ostatnia droga Pileckiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO