moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

REKLAMA

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Bez AK, ale nadal w walce
 
Sportowi mistrzowie WOT wybrani!
Zostań wojskowym muzykiem
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
Nowa Rada przy prezydencie
Szer. Radosław Kawęcki mistrzem świata!
Turnusy regeneracyjne dla żołnierzy służących na granicy
Misja nie tylko wojskowa
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
W Brukseli o przyszłości NATO
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Zielony, żółty czy czerwony?
Wiedza, która ratuje życie
Pierwszy krok do zawodowców
Jak Perun z Piratem
W BBN o sytuacji na granicy
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
Wojsko ma nowego biskupa polowego
Wyciek wojskowych danych? MON bada sprawę
Zbuduj formę na wiosnę!
PKW Rumunia po raz dziesiąty
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Survival w Kosowie
Nowe garaże dla Leopardów
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Kazachstan: rzeź u drzwi Europy
Żołnierze z Estonii na polskiej granicy
Bombardowanie Monte Cassino
Coraz więcej uczelni w Legii Akademickiej
Hiszpańskie dylematy
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Zima, skały i kawalerzyści
Jaką służbę będą pełnić żołnierze?
Wstęp do ostatniego rozbioru Polski
Niespokojna noc przy wschodniej granicy
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Przesiadka do klasy premium
Legionowski szpital niemal gotowy
Border Protection Is a Priority
Saperzy rozminowują Kłaj
Nowe radary dla MW
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Jakie zmiany dla podchorążych?
Rodzeństwo na medal
Nauka kruszenia lodu
MON: nie wyciekły tajne informacje
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Amerykanie nie odpuszczą wschodniej flanki
Polak w szkole boardingu
Oczy na wschodnią flankę
Na wolność przez dwa mury
Spędź ferie z WOT
Kolejna prowokacja na granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO