moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie nad islandzkim niebem

Choć dyżur bojowy polskich pilotów F-16 rozpocznie się 6 września, w czwartek do Keflavíku wylecieli pierwsi żołnierze PKW Islandia. To logistycy, których zadaniem jest przygotowanie bazy dla Polaków. W pierwszej zmianie kontyngentu wezmą udział cztery samoloty F-16 oraz 140 żołnierzy i pracowników wojska. Ich misja będzie trwała od 5 sierpnia do 10 października 2021 roku.

„Icelandic Air Policing” to misja NATO prowadzona od maja 2008 roku w ramach ASIC IPPN (Air Surveillance and Interception Capability to Meet Iceland’s Peacetime Preparedness Needs (Sojusznicza Misja Wsparcia Islandzkich Zdolności Czasu Pokoju w Zakresie Dozoru Przestrzeni Powietrznej oraz Przechwytywania Celów Powietrznych w Republice Islandii). Zgodnie z postanowieniem prezydenta Andrzeja Dudy w tym roku po raz pierwszy misję nad Islandią będą wykonywać polscy piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Zadaniem pilotów F-16 będzie nadzorowanie oraz, gdy zajdzie taka potrzeba, obrona przestrzeni powietrznej Republiki Islandii.

 

– Dyżury w ramach misji ASIC IPPN są pełnione rotacyjnie przez około cztery tygodnie i składają się z czterech do ośmiu samolotów. Statki powietrzne stacjonują w bazie lotniczej Islandzkiej Straży Przybrzeżnej na lotnisku w Keflavíku - mówi kmdr ppor. Anna Maciejowska-Krześniak, zastępca rzecznika prasowego Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Oficer dodaje, że działania te są oparte na koncepcji Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO (NATINAMDS). – Wynikają one ze zobowiązań sojuszniczych i z faktu, że Islandia nie ma możliwości do samodzielnej realizacji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej nad własnym terytorium – tłumaczy zastępca rzecznika prasowego DORSZ.

W polskiej zmianie „Icelandic Air Policing” wezmą udział cztery samoloty F-16 wraz z uzbrojeniem i sprzętem oraz 140 żołnierzy i pracowników wojsk, którymi dowodzi ppłk Michał Krasa. Jest to 42. rotacja w ramach sił NATO wydzielonych do pełnienia misji w przestrzeni powietrznej Islandii. – Polskie myśliwce patrolujące niebo nad Islandią będą w gotowości do startu przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu – podkreśla komandor podporucznik Maciejowska-Krześniak.

Dyżur bojowy polskich pilotów F-16 będzie prowadzony od 6 do 27 września. Ze względu na okres potrzebny do przygotowania zaplecza misji pierwsza zmiana PKW Islandia rozpoczyna się 5 sierpnia i potrwa do 10 października 2021 roku.

Ochrona nieba Islandii nie jest jedyną misją nadzoru powietrznego realizowaną przez polskie Siły Powietrzne. Od grudnia 2005 roku polscy piloci wielokrotnie dyżurowali w ramach „Baltic Air Policing”. W odróżnieniu od stałych patroli prowadzonych w przestrzeni powietrznej krajów nadbałtyckich myśliwce NATO realizują zadania na Islandii jedynie kilka razy w roku i bez utrzymania ciągłości pobytu kontyngentów. „Icelandic Air Policing” wykonywali już m.in. Czesi, Duńczycy i Amerykanie.

Michał Zieliński

autor zdjęć: kpt. M. Kolad, st. chor. sztab. L. Jóźwik

dodaj komentarz

komentarze


Serwis K9 w Polsce
 
„Pierwsza Drużyna” na start
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Broń Hitlera w rękach AK
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Pływacy i maratończycy na medal
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Polki pobiegły po srebro!
WAM wraca po latach
Podróż po AWACS-ie
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Piedimonte – samobójcza misja
Ostatnia droga Pileckiego
Centrum Szkolenia WOT świętuje
„Grand Quadriga ‘24”
Po śladach polskich bohaterów
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wszystkie misje AWACS-a
By Polska była bezpieczna
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
„Ryś” z laserem
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
They Will Check The Training Results in Combat
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Cień atomowej zagłady
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Flota Bayraktarów w komplecie
Przysięga w Limanowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Mobilne dowodzenie
Nowe zadania szefa SKW
NATO on Northern Track
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Wojna w świętym mieście, epilog
Nie szpital, a instytut
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawsze gotowi do pomocy
Pokazali bojowego ducha

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO