moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont ORP „Lublin” z poślizgiem. Są kary

Za opóźnienie na obecnym, trzecim, etapie remontu okrętu transportowo-minowego ORP „Lublin” Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. poniosła karę w wysokości ponad pół miliona złotych – poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów opozycji. Według nowego harmonogramu okręt powinien opuścić doki do 15 marca 2021 roku.

ORP „Lublin” jest jednym z pięciu okrętów transportowo-minowych projektu 767, które wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka została zaprojektowana pod koniec lat 80. w gdańskiej Stoczni Północnej. Ma wyporność 1674 ton i ponad 95 metrów długości. Może zabrać na pokład i – dzięki specjalnemu trapowi – wyładować na brzeg lub w jego pobliżu 9 czołgów lub 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. Okręty projektu 767, czyli typu Lublin, bo jednostka użyczyła nazwy całej klasie, są przystosowane również do stawiania morskich min.

Ponieważ ORP „Lublin” wszedł do służby w 1989 roku, jako pierwszy spośród okrętów 767 (pozostałe to ORP „Gniezno” i ORP „Kraków” – 1990 rok, ORP „Poznań” i ORP „Toruń” – 1991). Decyzja o przeprowadzeniu remontu jednostki zapadła w 2017 roku, a modernizacja miała obejmować m.in. unowocześnienie napędu i systemów łączności oraz nawigacji.

Warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową okręt miał wrócić do służby w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. Jednostka nadal tkwi w dokach remontowych.

Jak poinformował kilka dni temu wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy, prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

„W 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie” – informuje wiceszef resortu obrony. I zapowiada kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu – dodaje Wojciech Skurkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Święto podchorążych
Polskie „JAG” już działa
Transformacja wymogiem XXI wieku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Karta dla rodzin wojskowych
Olympus in Paris
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Zyskać przewagę w powietrzu
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Transformacja dla zwycięstwa
Ostre słowa, mocne ciosy
Wzmacnianie granicy w toku
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Medycyna w wersji specjalnej
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Od legionisty do oficera wywiadu
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Olimp w Paryżu
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Setki cystern dla armii
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Pożegnanie z Żaganiem
Bój o cyberbezpieczeństwo
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Co słychać pod wodą?
„Szczury Tobruku” atakują
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Right Equipment for Right Time
„Husarz” wystartował
Zmiana warty w PKW Liban
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Jesień przeciwlotników
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Terytorialsi zobaczą więcej
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
O amunicji w Bratysławie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Norwegowie na straży polskiego nieba
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jaka przyszłość artylerii?
Święto w rocznicę wybuchu powstania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO