moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drony dla portów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma zamiar wspólnie z firmą Pelixar S.A. opracować drona dedykowanego do działań w portach. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza i podczas zakłóceń w komunikacji dron-operator – mówi Michał Świeczkowski z ZMPG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., gospodarujący trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju, chce wspólnie z trójmiejską firmą Pelixar opracować latającego drona dedykowanego do działań w portach. System ma służyć nie tylko do monitorowania terenu zarządzanego przez ZMPG, w tym np. wycieczkowców wpływających do Gdyni, czy nie zatruwają środowiska (co ocenią czujniki badające dym z ich kominów). Bezzałogowy statek powietrzny ma również pomagać w akcjach kryzysowych, takich jak np. pożar. – Obraz z drona przekazywany mógłby być na żywo do osoby koordynującej akcję – wyjaśnia Michał Świeczkowski, kierownik działu bezpieczeństwa i monitoringu ZMPG S.A.

Jak dodaje, ZMPG zdecydowało się uruchomić pracę badawczo-rozwojową nad dronem, ponieważ stwierdziło, iż na rynku jest brak odpowiednich dla jego potrzeb rozwiązań. – Nie ma obecnie na rynku konstrukcji, która spełniałaby nasze oczekiwania – wyjaśnia. Wymogi stawiane dronowi są bardzo konkretne. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator – deklaruje.

Świeczkowski wyjaśnia, że przewagą drona, który powstanie w ramach pracy badawczo-rozwojowej nad konstrukcją kupioną, kolokwialnie ujmując, z półki, jest możliwość przetestowania kluczowych komponentów systemu i wyboru tych najlepszych. – Będziemy mogli przetestować kanały komunikacji, które w warunkach portowych narażone są na duże zakłócenia, będziemy mogli przebadać różnego typu sensory, w tym kamery termowizyjne i ocenić, które się sprawdzają a które nie – komentuje.

Dlaczego ZMPG S.A. wybrał na partnera akurat gdyńską firmę Pelixar? Jak wyjaśniają przedstawiciele portu, spółka ta bardzo prężnie rozwija się na polskim rynku bezzałogowych statków powietrznych i technologii bezzałogowych oraz ma duże doświadczenie w badaniu smogu przy użyciu dronów. – Pelixar jest autorem platformy wyposażonej w mechanizm zrzutowy, co jest ważnym elementem naszego projektu, który zakłada próbę dostarczenia dronem małej przesyłki na statek stojący na redzie portu – mówi Świeczkowski.

Bardzo ważne, w ocenie ZMPG S.A., jest również fakt, że Pelixar jest start-upową spółką lokalną. – Bardzo chcielibyśmy stworzyć w Porcie Gdynia komplementarne środowisko dla technologii dronowych. Dodatkowo współpraca ze start-upem idealnie wpisuje się w filozofię firmy, w myśl której ZMPG S.A. nie tylko sięga po innowacyjne rozwiązania mające zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również uczestniczymy w kształtowaniu środowiska dla ich powstawania i rozwoju – wyjaśnia Świeczkowski.

Wstępny harmonogram projektu zakłada opracowanie prototypowego drona do końca roku. Przedstawiciele ZMPG S.A. podkreślają jednak, że jest to jednak tylko wstępne założenie, gdyż wszystkie projekty badawczo-rozwojowe charakteryzuje duża dynamika i niektóre testy będą wymagały więcej czasu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko potrzebuje lotnisk
 
Kwalifikacja po raz szesnasty
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Z misją wracają do Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Czworonożny żandarm w Paryżu
Generacje obok siebie
Zmiany w prawie 2025
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Na zawsze w naszej pamięci
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Turecki most nad Białą Lądecką
Polska w gotowości
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Trenuj jak żołnierz
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Nie walczymy z powietrzem
Dziki zachód na wschodzie II RP
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Zawiszacy na ratunek
Siedząc na krawędzi
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
„Feniks” rozwija skrzydła w Stroniu Śląskim
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Ratownicy pod presją czasu
To nie mogło się udać, ale…
Symulator w nowej odsłonie
Granice są po to, by je pokonywać
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Kluczowy partner
Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
Atak na cyberpoligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
„Popcorny” niemile widziane
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Morze ruin, na których wyrosło życie
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wojsko gra z WOŚP-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Rozgryźć Czarną Panterę
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO