moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Projekt MON dla szkół

W Ministerstwie Obrony Narodowej powstał projekt edukacyjny „Kalendarz z mundurem”, który zakłada spotkania z żołnierzami i oferuje scenariusze lekcji historii. – Tą ciekawą formą chcemy zachęcić i zainspirować uczniów do poznawania historii i przybliżyć temat Wojska Polskiego – mówi Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON. W projekcie mogą wziąć udział szkoły z całej Polski.

 

„Kalendarz z mundurem” to edukacyjny projekt MON skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest wyjątkowy, ścienny kalendarz z wyróżnionymi datami wojskowych świąt i wydarzeń historycznych. Zaznaczono w nim daty m.in. utworzenia Armii Krajowej (14 lutego), Święta Wojska Polskiego (15 sierpnia), Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa (29 maja) czy Narodowego Święta Niepodległości (11 listopada).

– Te ważne dla Polski wydarzenia są przyczynkiem do przybliżenia uczniom tematów związanych z historią i Wojskiem Polskim. Nasz projekt zakłada specjalne lekcje z udziałem żołnierzy. Chcemy, by opowiadając o ważnych wydarzeniach z historii, połączyli je ze współczesnością. Opowiedzieli o zadaniach sił zbrojnych, zaangażowaniu Polski w działania NATO, misje zagraniczne UE czy ćwiczenia wojskowe. Aby uczniowie dowiedzieli się, jakie są np. rodzaje wojsk, że służąc można jeździć na misje, a także, że można zostać wojskowym psychologiem – mówi Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON i pomysłodawczyni projektu. – Mamy nadzieję, że w taki właśnie sposób zainspirujemy nauczycieli do ciekawego prowadzenia zajęć i zachęcania młodzieży do poznawania historii i zainteresowania się służbą wojskową – podkreśla dyrektor CO MON.

Pomóc w tym ma drugi z elementów projektu, czyli gotowe scenariusze lekcji, także z udziałem żołnierzy. Powstało ich w sumie 19. Opracowali je pracownicy Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej. Każdy z tematów został zaprezentowany w indywidualny, niestandardowy sposób. Są w nich odnośniki do filmów i tekstów historycznych oraz fotografie, które można pokazać uczniom podczas zajęć. Scenariusze są modułowe, co oznacza, że w wersji pełnej mogą być wykorzystane w nauce młodzieży. W przypadku uczniów młodszych, można wybrać tylko niektóre elementy, adekwatne do wieku i zainteresowań uczniów.

Jakich tematów dotyczą lekcje? Na przykład polskich powstań (styczniowe 1863 r., listopadowe 1830 r., kościuszkowskie 1794 r.), bohaterów powojennego podziemia niepodległościowego i Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych, Święta Narodowego Trzeciego Maja, obchodzonej 15 sierpnia rocznicy Bitwy Warszawskiej i Święta Wojska Polskiego czy przypadającego 11 listopada Narodowego Święta Niepodległości. Nie brakuje tematów poświęconych II wojnie światowej. Młodzież będzie mogła poznać szczegóły agresji Niemiec na Polskę i wybuchu II wojny światowej, dowiedzieć się jak przebiegała bitwa o Monte Cassino, desant 1 Samodzielnej Brygady Spadochronowej pod Arnhem w 1944 roku czy wyzwolenie Bredy przez 1 Dywizję Pancerną dowodzoną przez gen. Stanisława Maczka (1944 r.). Uczniom zostanie też przybliżona postać generała Stanisława Sosabowskiego oraz geneza powstania Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego.

Jak zapewniają przedstawiciele WCEO, spotkania na pewno nie będą nudne. – Uczymy się przez zaangażowanie, więc i taką zasadę zastosowaliśmy, opracowując poszczególne scenariusze. Uczniowie zobaczą, jak wygląda żołnierz w pełnym rynsztunku, dowiedzą się ile waży jego kamizelka kuloodporna, a na lekcji dotyczącej Marynarki Wojennej RP nauczą się wykonywać węzły żeglarskie. Podczas zajęć poświęconych odsieczy wiedeńskiej będą musieli z kolei przeprowadzić wywiad z Kara Mustafą – mówi Iwona Dwojewska, wicedyrektor Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Żołnierze opowiedzą też o tym, czym jest Order Virtuti Militari, dlaczego wojska lądowe świętują akurat 12 września i jak będzie obchodzona tegoroczna 100. rocznica zaślubin Polski z morzem. Tematem jednej z lekcji, prowadzonej w formie spotkania z żołnierzem, będzie także Dzień Weterana Działań poza Granicami Państwa. Młodzież dowie się, w jakich misjach uczestniczyli polscy żołnierzy oraz jakie mieli zadania. Celem lekcji będzie zwrócenie uwagi młodzieży na to, jak ważny jest szacunek i wsparcie dla żołnierzy, którzy w imieniu Polski pełnili i pełnią trudną i niebezpieczną służbę. Spotkanie z weteranem misji będzie wzbogacone o nowoczesne formy przekazu. Uczniowie obejrzą film „ Misje serc – Afganistan” (prod. WCEO) czy teledyski poświęcone żołnierzom („Duch” zespołu CZASZA z 6 Brygady Powietrznodesantowej w Krakowie, „Wstawaj i walcz” – piosenki nt. X zmiany PKW w Afganistanie).

Więcej informacji można znaleźć pod adresem: https://www.wojsko-polskie.pl/articles/tym-zyjemy-v/2020-01-207-kalendarz-z-mundurem-nowy-projekt-edukacyjny-mon/

Paulina Glińska

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
 
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Dziki zachód na wschodzie II RP
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rozgryźć Czarną Panterę
Kwalifikacja po raz szesnasty
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
To nie mogło się udać, ale…
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Symulator w nowej odsłonie
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Wielka gra interesów
Siedząc na krawędzi
Wojsko wraca do Gorzowa
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Atak na cyberpoligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Kluczowy partner
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Co może Europa?
Olympus in Paris
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
„Popcorny” niemile widziane
Morze ruin, na których wyrosło życie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiany w prawie 2025
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Wojsko potrzebuje lotnisk
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Zmiana warty w PKW Liban
Turecki most nad Białą Lądecką
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Granice są po to, by je pokonywać
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Zawiszacy na ratunek
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Nie walczymy z powietrzem
Rosomaki i Piranie
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Polska w gotowości
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO