moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Herculesów

Firmy, które chciałyby dostarczyć wojsku nowe średnie samoloty transportowe, mogą zgłaszać się do MON do końca czerwca. Na razie Inspektorat Uzbrojenia rozpocznie z przedstawicielami biznesu rozmowy o technicznych warunkach nowych maszyn, którym nadano kryptonim „Drop”. Kiedy może zostać ogłoszony przetarg – jeszcze nie wiadomo.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu, które rozpoczną się w sierpniu i potrwają aż do kwietnia 2020 roku, będą dotyczyć zarówno parametrów technicznych oferowanych samolotów, jak i kwestii finansowych. Eksperci z Inspektoratu Uzbrojenia będą szczególnie zainteresowani zasięgiem, prędkością przelotową, systemami nawigacji, łączności, identyfikacji oraz ochrony biernej. Wojsku zależy także, aby nowe średnie samoloty transportowe o kryptonimie „Drop” miały odpowiednie możliwości przewozu i zrzut personelu oraz ładunków, były przystosowane do tankowania w powietrzu oraz działania w różnych warunkach pogodowych.

Podczas tej fazy postępowania przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON będą chcieli ustalić nie tylko cenę, ale także koszty eksploatacji maszyn i wycofania ich ze służby, serwisowania oraz szkolenia załóg i personelu naziemnego.

Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na zakup „Dropów”. – To informacja ujęta w Planie Modernizacji Technicznej, więc niestety niejawna – komentuje kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Polska armia ma obecnie dwa typy średnich samolotów transportowych: 16 hiszpańskich C-295M (pierwsze nowe Casy trafiły do Polski w 2003 roku) oraz pięć amerykańskich C-130. Herkulesy otrzymaliśmy ze Stanów Zjednoczonych 10 lat temu w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Choć MON nie ujawnia, które z tych dwóch typów średnich samolotów transportowych zastąpią „Dropy”, można przypuszczać iż z racji wieku (ponad 40 lat) i zaawansowania zużycia technicznego, chodzi o C-130 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1559844360
Dobry pomysł. Dla Nas Herkulesy są po prostu za duże. Mamy już odpowiedni model, trzeba tylko dokupić .
E7-FB-39-3A
~Ślązak
1559734020
C-130J naturalny następca ewentualnie KC390 tym bardziej interesujący że Czechy też mają go zamiar kupić więc może jakaś współpraca V4
0D-03-21-4E

Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
 
Co może Europa?
Zrobić formę przed Kanadą
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Turecki most dla Krosnowic
Less Foreign in a Foreign Country
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Awanse dla medalistów
Zmiana warty w PKW Liban
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Wojsko wraca do Gorzowa
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Kluczowy partner
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Rosomaki i Piranie
Olympus in Paris
MON o przyszłości Kryla
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Granice są po to, by je pokonywać
Zmiany w prawie 2025
Śmierć szwoleżera
Biegający żandarm
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Z Jastrzębi w Żmije
Atak na cyberpoligonie
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Okręty rakietowe po nowemu
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Siedząc na krawędzi
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Przetrwać z Feniksem
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
PGZ – kluczowy partner
Wiązką w przeciwnika
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Węgrzy w polskich mundurach
Nie walczymy z powietrzem
Wielka gra interesów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ostatnia prosta
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rozgryźć Czarną Panterę
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO