moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Siła w tradycji” – pierwszy taki konkurs

Wybór patrona, prezentacja książki oraz filmu w dowolnej formie – takie trzy zadania czekają na uczestników konkursu „Siła w tradycji”. Adresowany jest do uczniów szkół, które prowadzą Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych. Takich szkół jest w Polsce ponad 50, w sumie ok. 2 tys. uczniów chodzi do klas mundurowych.

– Młodzieży, która zdecydowała się na szkolenie wojskowe w ramach edukacji, chcemy pokazać, że równie ważne jak praktyczne ćwiczenia w mundurze jest wychowanie patriotyczne – mówi Waldemar Zubek, dyr. Biura do Spraw Proobronnych.

Organizatorami konkursu są Biuro do Spraw Proobronnych oraz Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej. Do zawodów staną uczniowie szkół zakwalifikowanych do „Pilotażowego programu wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych”. – Nie chodzi nam wyłącznie o szkolenie wojskowe. Istotna też jest szeroko pojęta edukacja i wychowanie patriotyczne, budowanie w uczniach poczucia świadomości narodowej, pogłębienie ich wiedzy historycznej – dodaje Waldemar Zubek.

Ta edycja konkursu ma nawiązywać do tegorocznych obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Zależy nam także na promocji sił zbrojnych jako instytucji upowszechniającej tradycje orężne i pamięć o bohaterach narodowych i innych postaciach historycznych – podkreśla płk Artur Gałecki, dyr. Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, instytucji współorganizującej konkurs.

Trzy zadania na start

Uczestnicy konkursu mają do wykonania trzy zadania. W pierwszym muszą wybrać bohatera, patrona swojej klasy. Powinna to być postać historyczna lub oddział wojskowy związany z regionem. – W tym zadaniu nie chodzi wyłącznie o wykazanie się wiedzą na temat życia i działalności wybranej osoby. Uczniowie muszą uzasadnić swój wybór, a częścią pracy powinna być także informacja o tym, w jaki sposób wybrali patrona – wyjaśnia płk Mirosław Mika, szef zespołu ds. szkolenia Biura do Spraw Proobronnych.

W zadaniu drugim uczniowie muszą wykazać się znajomością treści przynajmniej jednej z proponowanych książek. – Szkoła ma prawo zgłosić własną lekturę związaną z tematyką konkursu, ale przedstawiono także do wyboru kilkanaście pozycji, w tym powieści i opowiadania, wspomnienia i dzienniki, a także teksty źródłowe i pozycje z polityki publicystycznej – mówi płk Mika. Na liście zaproponowanych lektur znalazły się m.in. „Droga donikąd” Józefa Mackiewicza, wspomnienia Andrzeja Chciuka „Atlantyda, opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku” czy dzienniki Zdzisława Brońskiego „Uskok”.

W zadaniu trzecim liczyć się będzie znajomość fabuły przynajmniej jednego z proponowanych lub wybranych filmów. Na liście konkursowej jest 12 filmów, m.in. „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, „Miasto 44” Jana Komasy, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego czy „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza. Wśród filmowych propozycji znalazły się również spektakle Teatru Telewizji: „Inka. 1946” Wojciecha Tomczyka oraz „Usłyszcie mój krzyk” – dokument o Ryszardzie Siwcu, który dokonał samospalenia na Stadionie Dziesięciolecia w akcie sprzeciwu wobec udziału Polski w interwencji w Czechosłowacji w 1968 r.

Liczy się kreatywność

Wszystkie trzy zadania mogą być wykonane w dowolnej formie: pracy pisemnej, prezentacji filmowej lub prezentacji multimedialnej. – Prace konkursowe można wykonać w dowolnej formie. Przykładowo – patrona można przedstawić w formie filmu, książkę jako prezentację, a film opisać. Wszystko zależy od pomysłowości i kreatywności samych uczestników – podkreśla płk Mika.

Konkurs będzie się składał z dwóch etapów. Pierwszy zostanie przeprowadzony w szkołach, które w wewnętrznych kwalifikacjach wybiorą pracę konkursową, jej autorzy będą reprezentować szkołę w drugim etapie. – Pierwsza część konkursu musi zostać przeprowadzona do 30 maja 2018 roku. Następnie w drugiej połowie czerwca wytypowane prace trzeba przesłać do naszego biura – wyjaśnia płk Mika.

W drugim etapie komisja konkursowa oceni nadesłane przez szkoły prace. Liczyć się będzie m.in. wartość merytoryczna, samodzielność wykonania (w tym poszukiwanie źródeł informacji), oryginalność i zgodność pracy z tematem. – Liczymy, że taka forma konkursu pozwoli młodzieży kształtować swoje umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania z różnych źródeł informacji, podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz uzasadniania swoich wyborów – podkreśla dyr. Waldemar Zubek. Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie trzech najlepszych prac odbędzie się 20 czerwca 2018 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mat. organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
 
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Generacje obok siebie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Wojsko potrzebuje lotnisk
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Granice są po to, by je pokonywać
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Turecki most nad Białą Lądecką
Siedząc na krawędzi
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Ratownicy pod presją czasu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Feniks” rozwija skrzydła w Stroniu Śląskim
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polska w gotowości
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Wojsko gra z WOŚP-em
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Rozgryźć Czarną Panterę
Z misją wracają do Rumunii
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Nie walczymy z powietrzem
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Kwalifikacja po raz szesnasty
Cztery medale biegaczki „armii mistrzów”
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
„Popcorny” niemile widziane
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Atak na cyberpoligonie
Zawiszacy na ratunek
Symulator w nowej odsłonie
Zmiany w prawie 2025
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Trenuj jak żołnierz
Monument bezimiennego bohatera
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Kluczowy partner
Na zawsze w naszej pamięci
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dziki zachód na wschodzie II RP
Morze ruin, na których wyrosło życie
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
To nie mogło się udać, ale…
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO