moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Skandal wokół Caracali i Tigerów

Płacimy więcej, aby latać mniej – tak podczas wizyty w bazie w Evreux minister obrony Francji, Florence Parly, podsumowała stan francuskiego lotnictwa. Jak podaje francuski MON, obecnie uziemionych jest aż około 70 procent wielozadaniowych maszyn H225M Caracal i uderzeniowych Tiger, a godzina lotu Caracala podrożała przez 4 lata prawie dwukrotnie.

11 grudnia francuska minister obrony Florence Parly odwiedziła 105 Bazę Lotniczą w Evreux. Szefowa resortu wizytowała mieszczącą się niedaleko Paryża jednostkę, w której stacjonują dwie eskadry samolotów transportowych. Miało to związek z planowaną reformą francuskiego systemu obsługi wojskowego sprzętu lotniczego.

Zlecony przez Florence Parly audyt stanu tamtejszych sił powietrznych wykazał bowiem, że znajdują się one w tragicznym stanie. Obecnie zdolnych do działania jest jedynie około 44 procent wszystkich francuskich wojskowych statków powietrznych. Najgorsza sytuacja jest w przypadku śmigłowców. Uziemionych jest aż 70 procent transportowych maszyn H225M Caracal oraz uderzeniowych Tigerów. Szefowa resortu nie ukrywała swojego zbulwersowania. – Płacimy więcej, aby latać mniej. Ta sytuacja nie jest do zaakceptowania. W przypadku śmigłowców Caracal koszt godziny lotu wzrósł tymczasem z prawie 19 000 euro w 2012 roku do 34 000 euro w 2016 – podsumowała Florence Parly. Francuska armia wydaje na remonty i utrzymanie samolotów i śmigłowców dwa razy więcej niż kilka lat temu (teraz to aż cztery miliardy euro rocznie), a liczba dostępnych do użycia maszyn spada.

Panaceum na problemy francuskiego wojskowego lotnictwa ma być głęboka reforma struktur zajmujących się utrzymaniem sprawności technicznej statków powietrznych. Od 1 marca 2018 roku SIMMAD (Structure Intégrée de Maintien en Condition Opérationnelle des Matériels Aéronautiques de la Défense), urząd zajmujący się tymi sprawami, zostanie przekształcony w podległą szefowi francuskiego sztabu generalnego agencję DMA (Direction de la maintenance aéronautique). Szefowa francuskiego resortu obrony podkreślała także, że niezbędna jest również poprawa współpracy wojska z przemysłem zbrojeniowym związana z terminowością oraz kosztami serwisu i napraw statków powietrznych.

Do problemów francuskiej armii z właściwym i terminowym serwisowaniem samolotów oraz śmigłowców w kontekście realizowanych obecnie przez polską armię programów modernizacyjnych, w tym przede wszystkim do przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych, odniósł się wiceminister Bartosz Kownacki. Odpowiedzialny za zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia wojskowego sekretarz stanu skomentował, iż tylko dowodzi to słuszności warunków stawianych przez kierownictwo resortu podczas negocjacji offsetowych z francuskim koncernem Airbus na zakup maszyn H225M Caracal. – Zapewnienie dostaw części zamiennych i zdolność do serwisowania, przede wszystkim z wykorzystaniem potencjału własnego przemysłu. Takie były założenia negocjacji offsetowych. Dziś widać, że mieliśmy racje – napisał w mediach społecznościowych wiceminister.

Polska szuka dostawcy śmigłowców

Przetarg na śmigłowce mające zastąpić w polskiej armii nie tylko maszyny Mi-8 i Mi-17, lecz również wiropłaty Mi-2 ogłoszono w marcu 2012 roku. Ich liczbę kilkakrotnie zmieniano, ostatecznie w 2015 roku MON postanowiło kupić 50 maszyn – 16 wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 8 w wersji zwalczania okrętów podwodnych, 8 maszyn poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) w wersji SOF dla wojsk specjalnych, 5 CSAR Medavac, 7 CSAR dla wojsk lądowych oraz 6 CSAR dla marynarki wojennej.

21 kwietnia 2015 roku resort obrony poinformował, że do kolejnej fazy przetargu – etapu testów – został zakwalifikowany jedynie oferowany przez francuski koncern Airbusa śmigłowiec H225M Caracal. Jego testy rozpoczęły się 14 maja 2015 roku i potrwały dwa tygodnie. Ponieważ maszyna zaliczyła je pozytywnie, firma dostała zgodę na złożenie oferty ostatecznej. Negocjacje umowy offsetowej, czyli zobowiązań Airbusa wynikających z zakupu oferowanych przez niego śmigłowców, ruszyły 30 września 2015 roku. Ministerstwo Rozwoju zakończyło je 4 października 2016 roku. Jednym z powodów był brak porozumienia w sprawie możliwości serwisowania maszyn przez polskie przedsiębiorstwa z branży zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. francuskich sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze

~Patriota
1513794420
A czy serwis śmigłowców nie miał się przypadkiem odbywać w zakładach WZL w Łodzi?
B8-DE-DF-53

Szef MON-u na obradach w Berlinie
 
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Right Equipment for Right Time
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Jesień przeciwlotników
Wzmacnianie granicy w toku
„Szczury Tobruku” atakują
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Zyskać przewagę w powietrzu
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Norwegowie na straży polskiego nieba
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Polskie „JAG” już działa
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Ostre słowa, mocne ciosy
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Medycyna w wersji specjalnej
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Święto podchorążych
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Od legionisty do oficera wywiadu
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Pożegnanie z Żaganiem
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Transformacja dla zwycięstwa
„Husarz” wystartował
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Setki cystern dla armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
O amunicji w Bratysławie
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Olympus in Paris
Wybiła godzina zemsty
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Aplikuj na kurs oficerski
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Terytorialsi zobaczą więcej
Jaka przyszłość artylerii?
Zmiana warty w PKW Liban
Bój o cyberbezpieczeństwo
Co słychać pod wodą?
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Karta dla rodzin wojskowych
Transformacja wymogiem XXI wieku
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO