moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Poznaniu Jaskry w komplecie

Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu otrzymało już wszystkie, zamówione w ubiegłym roku, nowoczesne symulatory do nauki jazdy dla kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Dzięki czterem urządzeniom Jaskier będzie można organizować szkolenia plutonowe, a nie, jak to jest obecnie, jedynie pojedynczych załóg.

W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę z konsorcjum trzech polskich firm: Autocomp Management, Rosomak S.A. oraz Trinity Interactive na dostawę dziewięciu symulatorów do nauki kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Jaskry miały trafić do armii, w kilku etapach, do końca 2017 roku. Najwięcej, bo aż cztery symulatory miało dostać Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dlatego, że właśnie w poznańskim centrum mają się szkolić załogi Rosomaków.

Pierwsze dwa symulatory zostały dostarczone do CSWL jeszcze w 2015 roku. Kolejne dwa – w ubiegłym tygodniu. Major Krzysztof Sałata, pełniący obowiązki oficera prasowego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, zapewnia, że do końca miesiąca urządzenia zostaną zainstalowane i przetestowane, a wyznaczeni do ich obsługi instruktorzy przeszkoleni.

Pierwsze kursy prowadzone z wykorzystaniem nowych symulatorów powinny ruszyć na początku sierpnia. Przedstawiciele centrum podkreślają, że dodatkowe Jaskry znacząco zwiększą możliwości szkoleniowe poznańskiej szkoły. – Mając cztery symulatory, nie tylko będziemy mogli zwiększyć liczbę godzin jazdy dla pojedynczych kierowców. Dzięki temu, że Jaskry można spiąć ze sobą w sieć, będziemy mogli prowadzić również szkolenia całych plutonów, na przykład z poruszania się w kolumnie z zachowaniem odpowiednich odstępów – wyjaśnia major Sałata.

Jaskier umożliwia szkolenie żołnierzy w warunkach maksymalnie zbliżonych do realnych. Kierujący nie tylko zasiada w kabinie będącej dokładną repliką prawdziwego transportera, lecz także obserwuje na panoramicznych ekranach to, co się dzieje na zewnątrz. O wrażenia z „jazdy” dba system hydropneumatycznych siłowników poruszający platformą we wszystkich kierunkach.

Poza Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, symulatory Jaskier już zostały przekazane Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygadzie Zmechanizowanej ze Szczecina. W przyszłym roku trafią one również do 17 Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr dr Jacek Thomas

dodaj komentarz

komentarze

~maly
1468348560
symulatory a gdzie jazda praktyczna i jeszcze jedno kiedy nowy BWP na gaskach oczywiście już 20 lat mija jak padla pierwsza mowa o nowym BWP, ciekawe jak długo bedziem czekac.
96-F1-C8-93

Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
 
Transformacja wymogiem XXI wieku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Husarz” wystartował
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Zmiana warty w PKW Liban
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Transformacja dla zwycięstwa
Polskie „JAG” już działa
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Jaka przyszłość artylerii?
Terytorialsi zobaczą więcej
Medycyna w wersji specjalnej
Olimp w Paryżu
Co słychać pod wodą?
Right Equipment for Right Time
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Olympus in Paris
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Pożegnanie z Żaganiem
Norwegowie na straży polskiego nieba
Od legionisty do oficera wywiadu
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jesień przeciwlotników
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Setki cystern dla armii
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zyskać przewagę w powietrzu
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Wzmacnianie granicy w toku
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Karta dla rodzin wojskowych
Bój o cyberbezpieczeństwo
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Święto podchorążych
Ostre słowa, mocne ciosy
O amunicji w Bratysławie
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Czworonożny żandarm w Paryżu
Szef MON-u na obradach w Berlinie
„Szczury Tobruku” atakują
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO