moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy szkolą się, jak likwidować lodowe zatory

Śmigłowiec staje w zawisie, a siedzący w nim saper spuszcza na ziemię worek z ładunkiem wybuchowym. Maszyna odlatuje na bezpieczną odległość. Cztery minuty później następuje eksplozja – tak specjaliści z wojsk inżynieryjnych i piloci przygotowują się do wysadzania zatorów lodowych na rzekach. Szkolenie odbywa się niedaleko Inowrocławia.

Szkolenie rozpoczęło się w Inowrocławiu. Bierze w nim udział 48 specjalistów z oddziałów inżynieryjnych. Wspomagają ich piloci wojsk lądowych w śmigłowcach Mi-2. – Żołnierze ćwiczą na specjalnym placu należącym do naszej jednostki. Znajduje się on nad jeziorem Szarlej, w miejscowości Łojewo – mówi kpt. Sylwester Ludwiczak z 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu.

Śmigłowiec nadlatuje nad wskazany cel i staje w zawisie. – Wysokość, na jakiej zatrzymuje się maszyna zależy od sytuacji i decyzji pilota. Zwykle to dwa-trzy metry. Znajdująca się na pokładzie dwójka saperów ma ze sobą dwa zapalniki lontowe różnej długości – opowiada kpt. Grzegorz Rybiński, instruktor z inowrocławskiego pułku, który bierze udział w szkoleniu. Kiedy maszyna zajmie odpowiednią pozycję, jeden z saperów, zabezpieczony specjalną uprzężą, siada w otwartych drzwiach i opuszcza ładunek wybuchowy. Składa się on z kostek trotylu. Saperzy umieszczają je w worku, a całość wiążą i zabezpieczają drutem. Waga ładunku waha się od kilku do kilkunastu kilogramów. – Saperzy na pokładzie uruchamiają zapalnik. Gdy ładunek zostanie wyłożony, śmigłowiec musi odejść na bezpieczną odległość. Robi to niezwłocznie. Aby jednak zapewnić pilotom i saperom maksymalne bezpieczeństwo, od momentu, kiedy ładunek znajdzie się na ziemi do chwili wybuchu, mija od trzech i pół do czterech minut – wyjaśnia kpt. Rybiński.

Takie szkolenie Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zazwyczaj organizuje raz w roku. – Przede wszystkim chodzi o to, by zgrać ze sobą saperów i pilotów. Na co dzień przecież bezpośrednio ze sobą nie współpracują – podkreśla płk Artur Talik, szef Oddziału Zagrożeń Niemilitarnych Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Podczas niszczenia zatorów lodowych śmigłowce wykorzystywane są stosunkowo rzadko. Dzieje się tak wówczas, kiedy wejście na lód jest zbyt ryzykowne, albo kra uniemożliwia dotarcie do wskazanego punktu łodzią. – Tymczasem wojsko musi być przygotowane na usuwanie tego rodzaju zagrożeń bez względu na ewentualne komplikacje. Od czasu do czasu z tego typu prośbami zwracają się do nas samorządy – mówi płk Talik. Spiętrzony lód stanowi poważne zagrożenie, między innymi dla mostów. Kilka lat temu żołnierze likwidowali na przykład zatory na Odrze, w okolicach Brzegu. Podczas tamtej operacji nie byli jednak zmuszeni korzystać ze śmigłowca.

Szkolenie w Inowrocławiu potrwa do 4 grudnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. 2 Pułku Inżynieryjnego

dodaj komentarz

komentarze

~Karolina Sparzyńska
1448983440
widzę, że moje zdjęcia mają "wzięcie" :D
D9-7F-C5-65

Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
 
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Dziki zachód na wschodzie II RP
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Polska w gotowości
Nie walczymy z powietrzem
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Symulator w nowej odsłonie
Morze ruin, na których wyrosło życie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Biegający żandarm
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Zmiany w prawie 2025
Atak na cyberpoligonie
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wielka gra interesów
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Olympus in Paris
Granice są po to, by je pokonywać
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Rosomaki i Piranie
Kluczowy partner
Turecki most nad Białą Lądecką
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Zmiana warty w PKW Liban
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Rozgryźć Czarną Panterę
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Co może Europa?
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Siedząc na krawędzi
Wojsko wraca do Gorzowa
„Popcorny” niemile widziane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO