moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stać nas na nowe samoloty dla VIP-ów

Po długich latach dyskusji i emocjonalnych momentach nadszedł czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i kupili nowe i nowoczesne samoloty – pisze Jarosław W. Lasecki (PO), członek senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Nareszcie mamy przetarg na samoloty do przewozu VIP-ów. Nie lubię tej nazwy, bo w naszym kraju jest ona obarczona zdecydowanie pejoratywną aurą. Poza tym, zazwyczaj niegdysiejszy VIP jest dzisiaj najczęściej szeregowym obywatelem, a to przecież nie dla niego mają być te powietrzne środki transportu. Wolę inną nazwę: powietrzny środek transportu i mobilnego zarządzania kryzysowego. Bo przecież nie chodzi tutaj o wożenie się, ale wypełnienie ważnej funkcji szybkiego i bezpiecznego transportu przedstawicieli państwa polskiego z możliwością permanentnego dostępu do sieci decyzyjnych.

Samoloty takie mają prawie wszystkie państwa na świecie i każde państwo europejskie. I to mają na własność! To dlatego, że taki powietrzny ośrodek zarządzania kryzysowego jest nie tylko odpowiednio wyposażony w najnowocześniejszą technikę identyfikacyjną i telekomunikacyjną, ale także odpowiednio zabezpieczony. Choćby przed przeciwlotniczymi atakami terrorystycznymi. Nie mówiąc już o najnowszych zdobyczach techniki, pozwalających na bezpieczne pilotowanie i lądowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych i terenowych.

Do rozpisanego przetargu stanęło na razie 9 podmiotów. Czterech światowych producentów samolotów: Bombardier (Kanada), Dassault Aviation (Francja), Embraer (Brazylia), Gulfstream Aerospace Corporation (USA) i pięć firm zajmujących się szeroko pojętymi usługami lotniczymi. Dużo czy mało? Niestety, nie ma na świecie zbyt wielu producentów małych odrzutowych samolotów przeznaczonych do przewozu kilkunastu osób i zdolnych pokonać Atlantyk bez międzylądowania. Dlatego pewnie tylko czterech producentów. Dziwi jedynie tutaj może nieco brak firmy Textron (USA), producenta samolotów Cessna, Beechcraft i dawniej Hawker. Tym bardziej, że koncern ten jest producentem helikopterów Bell uczestniczących właśnie w Polsce w przetargu „Kruk”.

Ale może w tym przypadku lepiej jest kupować takie samoloty nie bezpośrednio od producenta, aby – przy pomocy wyspecjalizowanej firmy zajmującej się usługami lotniczymi – precyzyjnie zaplanować i monitorować w fabryce proces budowy takiego samolotu. I nie chodzi tutaj tylko o te urządzenia, które zgodnie ze specyfikacją zamówienia miałyby być w czasie montażu w nim umieszczone, ale o te, które nie powinny się tam znaleźć.

Wierzę, że po długich latach dyskusji na ten temat i emocjonalnych momentach nadszedł wreszcie czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i zakupili nowoczesne i nowe samoloty, zdolne stać się powietrznymi ośrodkami zarządzania kryzysowego. I trudno mi sobie wyobrazić, abyśmy nie wyciągając lekcji z poprzednich doświadczeń z historii, mieli wysyłać w podróż najważniejszych przedstawicieli Polski w samolocie z demobilu, który wcześniej być może należał i latał, wożąc… no właśnie, wyobraźnia na tym polu nie zna granic.

Jarosław Lasecki
członek senackiej Komisji Obrony Narodowej

dodaj komentarz

komentarze


Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
 
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Olympus in Paris
Przetrwać z Feniksem
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Atak na cyberpoligonie
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Turecki most nad Białą Lądecką
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Okręty rakietowe po nowemu
Granice są po to, by je pokonywać
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Zrobić formę przed Kanadą
Czworonożny żandarm w Paryżu
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Morze ruin, na których wyrosło życie
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Siedząc na krawędzi
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Kluczowy partner
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Zmiany w prawie 2025
Biegający żandarm
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Wojsko wraca do Gorzowa
Polska w gotowości
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Z Jastrzębi w Żmije
Wielka gra interesów
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Zmiana warty w PKW Liban
PGZ – kluczowy partner
Rosomaki i Piranie
Nie walczymy z powietrzem
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Less Foreign in a Foreign Country
Rozgryźć Czarną Panterę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Symulator w nowej odsłonie
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Turecki most dla Krosnowic
Co może Europa?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO