moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra” w prestiżowych regatach

ORP „Iskra” po raz kolejny weźmie udział w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Obok polskiego okrętu na trasie z Belfastu do Aalesund będzie się ścigało 87 żaglowców. Rozpoczęła się faza portowa zawodów. Uczestnicy wyruszą na trasę w niedzielę.

ORP „Iskra” brała już udział w The Tall Ships’ Races. Na zdjęciach powitanie okrętu po ubiegłorocznych regatach.

Na pokładzie ORP „Iskra” praktyki odbywają właśnie studenci wojskowi z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt opuścił macierzysty port dwa tygodnie temu. – Podczas przejścia do Belfastu pogoda nas nie rozpieszczała. Niemal przez cały czas wiało, a fale były naprawdę spore. Podchorążowie mieli dobrą okazję, by się sprawdzić i raz jeszcze przemyśleć swoje zawodowe wybory – przyznaje por. mar. Dawid Klawitter dowódca podchorążych. O ciężkiej przeprawie mówi też st. mar. pchor. Katarzyna Garus z pierwszego roku AMW. – Siła wiatru na morzu dochodziła do siedmiu, nawet ośmiu stopni w skali Beauforta i niektórzy musieli „oddać hołd Neptunowi” – żartuje z choroby morskiej kolegów. – Ale przynajmniej nikt z nas nie powie, że było nudno. Tym bardziej że jeśli chodzi o służbę na pokładzie, to załoga pozwala nam wykonywać prawie wszystko. Oczywiście w granicach bezpieczeństwa – dodaje st. mar. pchor. Garus.

„Iskra” zawinęła do Belfastu w środę po południu. A już w czwartek rozpoczęła się tam faza portowa regat The Tall Ship’s Races. W tegorocznej edycji weźmie udział 87 żaglowców z kilkunastu państw świata. Polskę będzie reprezentować łącznie 11 jednostek, między innymi „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin” i „Pogoria”. Rywalizować będą w czterech kategoriach, a podział został przeprowadzony ze względu na wielkość żaglowców. Wyniki będą też zliczane do klasyfikacji generalnej.

Organizatorzy regat przewidzieli trzy etapy. ORP „Iskra” weźmie udział w pierwszym z nich – z Belfastu do norweskiego Aalesund. – Dla nas to nowość. Spodziewam się, że będzie mało snu, za to mnóstwo pracy. Pewnie pościeramy sobie dłonie o okrętowe liny – mówi st. mar. pchor. Garus. Dowódca podchorążych dodaje, że z pewnością będzie to najtrudniejsza część praktyk. – Rywalizacja zwykle sprawia, że wzrasta liczba alarmów do żagli – zaznacza por. mar. Klawitter. Tzw. alarm do żagli jest związany z eksploatacją i bezpieczeństwem statku. Po jego ogłoszeniu cała załoga natychmiast biegnie do masztów i musi pracować przy żaglach. Na ogół wiąże się to ze zmianą warunków panujących na morzu. – Najbliższe dni upłyną pod znakiem ciągłego szukania wiatru, do którego trzeba dostosować ustawienie okrętu. To będzie twarda szkoła marynarskiego rzemiosła – dodaje por. mar. Klawitter. W Aalesund okręty powinny się zameldować 15 lipca.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie odbył się zlot 20 żaglowców. Regularne regaty po raz pierwszy zostały zorganizowane w 1956 roku. 16 lat później zadebiutował w nich polski żaglowiec. Był nim „Dar Pomorza” należący do Wyższej Szkoły Morskiej. Ostatecznie wygrał on wyścig na trasie Solent–Skaw i dlatego właśnie gospodarzem kolejnej edycji została Gdynia. Od tego momentu lista zwycięzców powiększyła się o kilka polskich jednostek, między innymi ORP „Iskra” czy też należący do marynarki wojennej jacht „Admirał Dickman”, który dwa lata temu wygrał klasyfikację generalną regat na etapie z Rygi do Szczecina.

The Tall Ships’ Races mają ogromny walor szkoleniowy. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg przystępujących do rywalizacji połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: K. Żakowski

dodaj komentarz

komentarze


Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
 
Atak na cyberpoligonie
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Morze ruin, na których wyrosło życie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Less Foreign in a Foreign Country
Kluczowy partner
Przetrwać z Feniksem
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Symulator w nowej odsłonie
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Zmiany w prawie 2025
Siedząc na krawędzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Turecki most nad Białą Lądecką
Wojsko wraca do Gorzowa
Co może Europa?
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Biegający żandarm
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Zrobić formę przed Kanadą
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wielka gra interesów
Okręty rakietowe po nowemu
Zmiana warty w PKW Liban
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Granice są po to, by je pokonywać
Dziki zachód na wschodzie II RP
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Turecki most dla Krosnowic
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Polska w gotowości
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
PGZ – kluczowy partner
Olympus in Paris
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Rozgryźć Czarną Panterę
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Nie walczymy z powietrzem
Z Jastrzębi w Żmije
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Rosomaki i Piranie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO