moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mikrobusy dla wojska

Armia kontynuuje rozpoczęty kilka lat temu program wymiany przestarzałego parku samochodowego. Tym razem resort obrony zamierza kupić dla jednostek z całego kraju mikrobusy. Kontrakt na dostawę czterdziestu pięciu aut przystosowanych do przewozu 8 pasażerów wart jest około siedmiu milionów złotych.

Mikrobusy VW Crafter od lat są wykorzystywane w armii.

Od pięciu lat armia, praktycznie co roku, kupuje nowe mikrobusy . W 2013 roku zrealizowano kontrakt na dostawę osiemdziesięciu jeden VW Crafterów. Nadal jednak żołnierze w jednostkach wojskowych narzekają na brak pojazdów, którymi mogliby pojechać na poligon, ćwiczenia, odprawy czy konferencję. – Jeśli planujemy wyjazd, musimy natychmiast rezerwować auto, bo chętnych jest sporo – potwierdza jeden z oficerów.

Skąd te braki, skoro wojsko systematycznie kupuje nowe auta? Ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, podkreśla, że kilka lat wstecz zakupy takie praktycznie się nie odbywały. W garnizonach w całym kraju wciąż można spotkać stare Żuki, Lubliny i nieco młodsze Fordy Transity, które już dawno powinny zostać zastąpione przez nowoczesne konstrukcje.

Kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 33 mikrobusów – z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 15 sztuk. Firmy zainteresowane wartym około 7 milionów złotych kontraktem mają czas do 20 maja na składanie ofert.

Poszukiwane przez wojsko pojazdy nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą być przystosowane do przewozu 8 pasażerów i być wyposażone w silnik wysokoprężny o mocy minimum 109 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6.

Przedstawiciele wojska podkreślają, że w postępowaniu przetargowym będzie punktowana nie tylko „atrakcyjna” cena, lecz także parametry „ekologiczne” mikrobusów.

– Na sto punktów możliwych do zdobycia za daną ofertę dziesięć można uzyskać za niską emisję dwutlenku węgla oraz dziesięć za jak najniższy poziom emisji tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów – wyjaśniają specjaliści z Bazy.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty latem. Zgodnie z wymaganiami, zdobywca kontraktu będzie miał czas do końca października na wywiązanie się z umowy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Krzysztof Kawecki

dodaj komentarz

komentarze

~biale
1429171680
Czy to jest wersja przystosowana do dzialan zimowych? Dlaczego sa w bialym kolorze, nie zas maskujace?
A2-DA-92-1E
~Henio
1429113780
A co z zakupami Bery C i MSBS.
28-EA-54-F3
~hmmmm
1429108560
Bardzo istotny zakup, wkońcu będzie czym walczyć w razie czego
9B-A6-40-30

„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
 
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Mark Rutte w Estonii
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Zagrożenie może być wszędzie
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Polski wkład w F-16
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ogień nad Bałtykiem
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
The Power of Buzdygan Award
Olympus in Paris
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Kleszcze pod kontrolą
Olimp w Paryżu
Polskie „JAG” już działa
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Snipery dla polskich FA-50
Gryf dla ochrony
Karta dla rodzin wojskowych
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Cześć ich pamięci!
Zmiana warty w PKW Liban
Breda w polskich rękach
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Żołnierska pamięć nie ustaje
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Czworonożny żandarm w Paryżu
Mikrus o wielkiej mocy
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Sojusz także nuklearny
Rajd pamięci i braterstwa
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Święto marynarzy po nowemu
Ostre słowa, mocne ciosy
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Witos i spadochroniarze
Żeby nie poddać się PTSD

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO