moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mikrobusy dla wojska

Armia kontynuuje rozpoczęty kilka lat temu program wymiany przestarzałego parku samochodowego. Tym razem resort obrony zamierza kupić dla jednostek z całego kraju mikrobusy. Kontrakt na dostawę czterdziestu pięciu aut przystosowanych do przewozu 8 pasażerów wart jest około siedmiu milionów złotych.

Mikrobusy VW Crafter od lat są wykorzystywane w armii.

Od pięciu lat armia, praktycznie co roku, kupuje nowe mikrobusy . W 2013 roku zrealizowano kontrakt na dostawę osiemdziesięciu jeden VW Crafterów. Nadal jednak żołnierze w jednostkach wojskowych narzekają na brak pojazdów, którymi mogliby pojechać na poligon, ćwiczenia, odprawy czy konferencję. – Jeśli planujemy wyjazd, musimy natychmiast rezerwować auto, bo chętnych jest sporo – potwierdza jeden z oficerów.

Skąd te braki, skoro wojsko systematycznie kupuje nowe auta? Ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, podkreśla, że kilka lat wstecz zakupy takie praktycznie się nie odbywały. W garnizonach w całym kraju wciąż można spotkać stare Żuki, Lubliny i nieco młodsze Fordy Transity, które już dawno powinny zostać zastąpione przez nowoczesne konstrukcje.

Kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 33 mikrobusów – z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 15 sztuk. Firmy zainteresowane wartym około 7 milionów złotych kontraktem mają czas do 20 maja na składanie ofert.

Poszukiwane przez wojsko pojazdy nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą być przystosowane do przewozu 8 pasażerów i być wyposażone w silnik wysokoprężny o mocy minimum 109 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6.

Przedstawiciele wojska podkreślają, że w postępowaniu przetargowym będzie punktowana nie tylko „atrakcyjna” cena, lecz także parametry „ekologiczne” mikrobusów.

– Na sto punktów możliwych do zdobycia za daną ofertę dziesięć można uzyskać za niską emisję dwutlenku węgla oraz dziesięć za jak najniższy poziom emisji tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów – wyjaśniają specjaliści z Bazy.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty latem. Zgodnie z wymaganiami, zdobywca kontraktu będzie miał czas do końca października na wywiązanie się z umowy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Krzysztof Kawecki

dodaj komentarz

komentarze

~biale
1429171680
Czy to jest wersja przystosowana do dzialan zimowych? Dlaczego sa w bialym kolorze, nie zas maskujace?
A2-DA-92-1E
~Henio
1429113780
A co z zakupami Bery C i MSBS.
28-EA-54-F3
~hmmmm
1429108560
Bardzo istotny zakup, wkońcu będzie czym walczyć w razie czego
9B-A6-40-30

Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ostatnia droga Pileckiego
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
„Pierwsza Drużyna” na start
Podróż po AWACS-ie
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Mobilne dowodzenie
Wszystkie misje AWACS-a
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Układ nerwowy Mieczników
Nowe zadania szefa SKW
Serwis K9 w Polsce
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Zawsze gotowi do pomocy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flota Bayraktarów w komplecie
By Polska była bezpieczna
Ameryka daje wsparcie
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
WAM wraca po latach
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Przysięga w Limanowej
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Broń Hitlera w rękach AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
Pokazali bojowego ducha
Wojna w świętym mieście, epilog
Cień atomowej zagłady
Polska wiktoria na Monte Cassino
Piedimonte – samobójcza misja
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Ryś” z laserem
They Will Check The Training Results in Combat
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Po śladach polskich bohaterów
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Nie szpital, a instytut
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Grand Quadriga ‘24”
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
NATO on Northern Track
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Pływacy i maratończycy na medal

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO