4 kwietnia w Akademii Marynarki Wojennej odbyło się uroczyste zakończenie kursu kwalifikacyjnego przygotowującego do objęcia stanowisk o stopniu etatowym podpułkownik/ komandor porucznik. W kursie uczestniczyło 49 oficerów ze wszystkich rodzajów sił zbrojnych.
W przeszkoleniu uczestniczyli oficerowie służący w pionie funkcjonalnym zabezpieczenia. Przez trzy miesiące podnosili swoje kwalifikacje, aby móc w przyszłości objąć wyższe stanowiska służbowe.
Kurs rozpoczął się 13 stycznia, a celem było przygotowanie oficerów do kompetentnego realizowania zadań na różnych szczeblach zarządzania w warunkach profesjonalizacji sił zbrojnych. Uczestnicy kursu oprócz nauki brali udział w cyklicznych przedsięwzięciach Akademii, takich jak m.in. rozprowadzenia miesięczne oraz wykłady otwarte.
Każdy ze słuchaczy uczestniczył w 400 godzinach zajęć programowych. Podczas kursu 27 przedmiotów prowadziło 35 wykładowców, z czego 17 specjalistów nie było nauczycielami akademickimi. Część zajęć była prowadzona nie tylko w salach wykładowych, ale również poza uczelnią. Znaczna ich liczba przeprowadzona była w jednostkach wojskowych sił powietrznych, wojsk lądowych, na morzu oraz w instytucjach współpracujących z resortem obrony narodowej.
Słuchacze odbyli podróże studyjne m.in. do Stoczni Marynarki Wojennej, zapoznając się z możliwościami i ofertami stoczni oraz z budowanym okrętem typu Ślązak. Przedmiot zarządzanie kryzysowe zrealizowany został w uczelni oraz w Centrum Zarządzania Kryzysowego Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Słuchacze zapoznali się tam ze specyfiką pracy Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Natomiast techniczne wsparcie oraz procedury użycia systemów dowodzenia częściowo prowadzone były w Centrum Operacji Morskich, a z przedmiotu Zautomatyzowane systemy dowodzenia i kierowania w Centrum Techniki Morskiej.
Zajęcia odbyły się również na jednostkach pływających 3 Flotylli Okrętów. Słuchacze zapoznali się na nich z systemami łączności, dowodzenia oraz kierowania uzbrojeniem, a także z planowaniem i zabezpieczeniem użycia SZ RP. Praktyczne zajęcia ze współpracy cywilno-wojskowej odbyły się w na terenie powiatu Puck. Słuchacze dokonali ocenę osady oraz spotkali się z przedstawicielami organów samorządowych. Część zajęć z polityki bezpieczeństwa RP oraz planowania i zabezpieczenia użycia SZ RP odbyły się w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.
Dowódca skrzydła oraz dowódca bazy przedstawili słuchaczom możliwości wykorzystania komponentu sił powietrznych. Oficerowie odbyli również podróż studyjną do 9 Brygady Kawalerii Pancernej w Braniewie, gdzie przedstawiono zasady szkolenia oraz wsparcia logistycznego komponentu lądowego. Zapewne niezapomnianym przeżyciem dla większości uczestników kursu było wyjście na morze na okręcie ORP „Wodnik”. Wyjście to połączone było z wykonywaniem przez okręt zadania programowego. Słuchaczom przedstawiono specyfikę służby okrętowej oraz przeprowadzono zajęcia z udzielania pierwszej pomocy, zabezpieczenia logistycznego SZ RP i działań wielonarodowych.
Z kolei bojowe użycie systemów broni przeprowadzono między innymi w Nadbrzeżnym Dywizjonie Rakietowym w Siemirowicach. Oficerowie zapoznali się także z bazą szkoleniową AMW, w tym z symulatorem mostka, symulatorem zarządzania kryzysowego, a zajęcia z bojowego użycia systemów broni przeprowadzono na symulatorze uzbrojenia oraz systemie szkolno-bojowym Śnieżnik.
W ostatnim tygodniu kursu oprócz egzaminów i zaliczeń uczestnicy kursu wzięli czynny udział w konferencji naukowej nt. „Tendencje rozwojowe SZ RP”, którą patronatem honorowym objął szef Sztabu Generalnego WP. Napisanie przez słuchaczy artykułów oraz ich wystąpienia na konferencji pozwoliło na zdefiniowanie różnych obszarów dotyczących zmiana i rozwoju sił zbrojny oraz bezpieczeństwa państwa.
To był bardzo intensywny kurs, w czasie trzech miesięcy uczestniczyli w zajęciach z 27 przedmiotów. Szerokie spektrum materiału pozwoliło słuchaczom spojrzeć na niektóre sprawy i to nie tylko wojskowe, z innej strony. Należy podkreślić, iż zajęcia to również wymiana doświadczeń, tym bardziej bezcenna, że właśnie różnorodność jednostek, jakie były reprezentowane, dawała możliwość spojrzenia na dany problem z innej perspektywy.
Tekst: kmdr por. Wojciech Mundt
autor zdjęć: archiwum AMW
komentarze