moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla armii

Wojskowe jednostki odbudowy zostaną wyposażone w mosty, które skonstruowali polscy inżynierowie. Jeszcze w tym roku pierwsze dwie przeprawy na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja trafią do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Do 2016 roku nasza armia chce zakupić dziesięć takich mostów.

 

Konstrukcje na podwoziu kołowym, tak zwane mosty towarzyszące, służą do pokonywania przeszkód o szerokości kilkunastu metrów, np.: jarów, kanałów lub wąskich rzek czy jezior. Jednak polska armia od prawie 20 lat nie ma już tego rodzaju mostów, ponieważ wysłużone przeprawy na podwoziu Star 660 zostały wycofane z użycia.

Żołnierze korzystają z mostów budowanych przez saperów albo przepraw na podwoziu gąsienicowym. Jednak tylko niektóre są w stanie utrzymać pojazdy ważące więcej niż 50 t, czyli na przykład Leopardy 2. A polskie wojsko ma już prawie 250 niemieckich czołgów. Dlatego kilka lat temu MON zlecił polskim inżynierom prace nad nowym mostem. Specjaliści z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej skonstruowali polski most na podwoziu kołowym.

Przeprawa, oznaczona jako MS-20 Daglezja, umożliwia pokonywanie przeszkód o szerokości 20 m. Dzięki temu, że ma 63 t nośności, mogą jeździć po niej nawet najcięższe pojazdy używane przez polskich żołnierzy – czołgi Leopard 2A5 (62 t) oraz armatohaubice Krab (52 t).Polska armia ma już dwa próbne egzemplarze MS-20 Daglezja. Pod koniec 2012 roku zostały w nie wyposażone Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu oraz 2 Batalion Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. Teraz nowe polskie mosty otrzymają inne jednostki inżynieryjne.

 

– Mosty typu Daglezja trafią do wojskowych jednostek odbudowy. Zgodnie z planem modernizacji technicznej w tym roku dwie sztuki, w przyszłym pięć, w 2016 kolejne trzy – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON. Dodaje, że pierwsze Daglezje pojadą na Kujawy. – Mosty kupione w tym roku dostanie 2 Pułk Inżynieryjny w Inowrocławiu, natomiast kolejne będą sukcesywnie przekazywane do powstających jednostek odbudowy.

Procedura kupna mostów Daglezja już ruszyła. Choć to polska armia jest właścicielem dokumentacji technicznej, z przyczyn proceduralnych Inspektorat Uzbrojenia MON musiał ogłosić otwarty przetarg na ich wyprodukowanie. Firmy do 24 lutego mogą zgłaszać się do udziału w przetargu. Umowa na dostawę siedmiu pojazdów w latach 2014–2015 ma wartość od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych.

Wojskowe jednostki odbudowy – to zespoły zadaniowe wydzielane z jednostek inżynieryjnych wojsk lądowych w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. Saperzy z tych jednostek mają zajmować się nie tylko odbudową zniszczonych dróg, mostów i wałów przeciwpowodziowych, lecz także ewakuacją ludzi z zalanych terenów, niszczeniem zatorów lodowych, a w razie potrzeby organizowaniem tymczasowych źródeł zasilania energetycznego.

Armia będzie dysponowała dziesięcioma wojskowymi jednostkami odbudowy. Cztery już istnieją w: 2 Pułku Inżynieryjnym, 3 Batalionie Inżynieryjnym w Nisku, 4 Batalionie Inżynieryjnym w Głogowie oraz 1 Batalionie Drogowo-Mostowym w Dęblinie. Sześć kolejnych, m.in. w 2 Pułku Saperów w Kazuniu oraz 5 Pułku Inżynieryjnym w Szczecinie ma powstać w tym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Młynarczyk, chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1391631300
~ja warto by było wskoczyć na 5 miejsce i zbliżyć się do 4 -tego . http://www.globalfirepower.com/countries-listing-europe.asp
39-FF-C3-6D
~ja
1391611020
W wojsku i MONie drgnęło na +
3B-DB-96-2B

Co słychać pod wodą?
 
Medycyna w wersji specjalnej
Święto podchorążych
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Jesień przeciwlotników
Olimp w Paryżu
Ostre słowa, mocne ciosy
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Zyskać przewagę w powietrzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
„Szczury Tobruku” atakują
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Od legionisty do oficera wywiadu
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polskie „JAG” już działa
Setki cystern dla armii
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Pożegnanie z Żaganiem
O amunicji w Bratysławie
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Transformacja wymogiem XXI wieku
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Aplikuj na kurs oficerski
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Norwegowie na straży polskiego nieba
Right Equipment for Right Time
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Karta dla rodzin wojskowych
Wzmacnianie granicy w toku
„Husarz” wystartował
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Terytorialsi zobaczą więcej
Wybiła godzina zemsty
Bój o cyberbezpieczeństwo
Jaka przyszłość artylerii?
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Zmiana warty w PKW Liban
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Olympus in Paris
Transformacja dla zwycięstwa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO