moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt ma dwa śmigłowce

Śmigłowce G-2 Cabri są już w Dęblinie. Za sterami lekkich maszyn pilotażu będą się uczyć podchorążowie. – To śmigłowce nowej generacji. Do tego są tanie w eksploatacji – mówi prorektor Michał Burek. Na francuskich Cabri szkolą się studenci z 10 krajów, m.in. z Niemiec i Australii.

Oba śmigłowce kosztowały ponad trzy miliony złotych. Trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Uczelnia kupiła je, bo zmieniono system kształcenia pilotów i więcej jest zajęć praktycznych na uczelni.

– Wcześniej podchorążowie zimą i jesienią uczyli się teorii, a latem i wiosną mieli zajęcia praktyczne poza uczelnią. Teraz pierwsze trzy i pół roku spędzają u nas. Potem przechodzą półtoraroczne praktyczne szkolenie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. W 4 Skrzydle przyszli piloci ćwiczą na samolotach Diamond, dopiero potem przesiadają się na śmigłowce SW-4 Puszczyk.

Dzięki G-2 Cabri wojskowi studenci jeszcze na uczelni przejdą praktyczne szkolenie na śmigłowcach. – Zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli na Cabri wylatać około 50 godzin i zdobyć licencję turystyczną. Będą też lepiej przygotowani do latania nowoczesnymi maszynami – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w Dęblinie. To pierwsza w Polsce szkoła wyższa, która ma własne wiropłaty. – Dla nas to historyczny moment – podkreśla prorektor Burek. Dodaje, że G-2 Cabri są śmigłowcami nowej generacji i są tanie w eksploatacji.

Płk Wilczyński przypomina, że polscy piloci testowali francuski śmigłowiec. – Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach – opowiada.

Każdy ze śmigłowców musi przejść jeszcze blisko godzinny lot testowy. Pierwsi podchorążowie zasiądą w nich w przyszłym roku.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 napędzany jest silnikiem tłokowym z elektronicznym zapłonem i cyfrowym regulatorem obrotów. Wyposażony jest w nowoczesny system awioniki. W miejsce konwencjonalnego wirnika ogonowego konstruktorzy zastosowali wirnik wentylatorowy, który zwiększa wydajność i bezpieczeństwo oraz poprawia sterowność śmigłowca. Cabri G2 ma także dodatkowe zabezpieczenia na wypadek twardego lądowania.

Francuska maszyna może bez tankowania lecieć nawet ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Cabri G2 wykorzystywany jest do szkolenia pilotów w 10 krajach, m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Australii, Nowej Zelandii.

 * * * * *

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma obecnie sześć samolotów: trzy Diamondy DA20 i trzy Zliny 143LSI i 242L. Do dwóch kupionych śmigłowców Cabri G2 wkrótce dołączą trzy kolejne. Przetarg na zakup maszyn ma zostać rozstrzygnięty na początku listopada. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego.
PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
„Pierwsza Drużyna” na start
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cień atomowej zagłady
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Wszystkie misje AWACS-a
„Ryś” z laserem
Po śladach polskich bohaterów
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
NATO on Northern Track
Polki pobiegły po srebro!
Broń Hitlera w rękach AK
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Ostatnia droga Pileckiego
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Przysięga w Limanowej
Flota Bayraktarów w komplecie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Pływacy i maratończycy na medal
Serwis K9 w Polsce
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Nie szpital, a instytut
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Podróż po AWACS-ie
Pokazali bojowego ducha
Zawsze gotowi do pomocy
By Polska była bezpieczna
WAM wraca po latach
Piedimonte – samobójcza misja
„Grand Quadriga ‘24”
They Will Check The Training Results in Combat
Nowe zadania szefa SKW
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mobilne dowodzenie
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO