moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Daglezje na większe przeprawy

Konsorcjum firm H. Cegielski-Poznań S.A. i WB Electronics ma zbudować przedprodukcyjne mosty MS-40 Daglezja-S. Próbna partia powstanie na podstawie prototypu opracowanego przez OBRUM sp. z o.o. Na wywiązanie się ze zlecenia dla Wojska Polskiego konsorcjum będzie miało cztery lata.

Mosty towarzyszące, których obecnie używa wojsko, umożliwiają przeprawę np. przez wąwóz czy rzekę o szerokości 20 metrów. Dzięki MS-40 Daglezja-S najcięższe wojskowe pojazdy, czyli czołgi o masie do 64 ton oraz zestawy pojazdów kołowych o masie do 100 ton, będą mogły pokonywać przeszkody wodne i inżynieryjne o szerokości 40 metrów. Umowę na wykonanie próbnej partii dwóch takich mobilnych mostów składanych Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z konsorcjum firm H. Cegielski-Poznań S.A. (lider) oraz WB Electronics.

Na wykonanie zadania, za które konsorcjum otrzyma 57 mln zł, firmy będą miały cztery lata. Pierwszy z mostów ma powstać na bazie prototypu opracowanego przez OBRUM sp. z o.o. w ramach pracy rozwojowej dotyczącej mostów towarzyszących na podwoziu kołowym MS-40 Daglezja-S.

REKLAMA

Przetarg na zbudowanie przedprodukcyjnej partii mostów Daglezja-S ogłoszono w listopadzie 2019 roku. Do składania ofert dopuszczono dwa konsorcja: Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych OBRUM sp. z o.o. oraz firm H. Cegielski-Poznań S.A. i WB Electronic. Ofertę złożył jednak tylko podmiot, którego liderem jest poznańska spółka.

Jej przedstawiciele nie ukrywali zadowolenia z wielomilionowej i długoletniej umowy. – Mijają trzy lata, odkąd zaczęliśmy w H. Cegielski-Poznań S.A. realizować zakrojony na wielką skalę program powrotu spółki do programów obronnych. Wierzę, że ten ważny kontrakt to początek aktywności spółki w branży produkcji na potrzeby Sił Zbrojnych RP – komentował Zbigniew Sługocki, prokurent oraz koordynator Programu Obronność i Bezpieczeństwo w H. Cegielski-Poznań S.A.

Kolejnym kontraktem inżynieryjnym, o który zamierza zawalczyć firma z Poznania, jest zlecenie na budowę mostów pontonowych Daglezja-P, które mają zastąpić wysłużone PP-64 Wstęga. Do przetargu ogłoszonego w tej sprawie w styczniu 2020 roku Cegielski zgłosił się w ramach konsorcjum z PGZ S.A. W takim samym przetargu z grudnia 2018 roku (unieważnionym we wrześniu 2019 roku) H. Cegielski- Poznań S.A. startował w konsorcjum z WB Electronics.

Wojsko Polskie dysponuje obecnie jednym typem mostów towarzyszących na podwoziu kołowym – MS-20 Daglezja-S, które opracowali specjaliści z OBRUM sp. z o.o. Saperzy oraz jednostki inżynieryjne mają 12 sztuk takich przepraw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Dariusz Kudlewski

dodaj komentarz

komentarze

~Andy
1609316700
Cztery lata na budowe probnych mostow.Zamawiac wszystko na zachodzie,a tych z uzbrojenia pogonic.Mala Serbia a export 1 mld.dolarow,a w Polsce niby Kraby,Rosomaki i nic z exportu,mniejsze panstwa dawnego bloku wschodniego kupuja podobna bron na zachodzie,tansza i lepsza,a tu straty 1mld.zl.Po co to?
8E-94-5F-8F

Specjalsi zakończyli dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO
 
„Orzeł” na Bałtyku
Ostatnia wola bohatera
Gotowi na ratunek
Armia kupuje wozy dla strażaków
Od roku z pomocą i w gotowości
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci Żołnierzy Wyklętych
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Większe uprawnienia dla wojskowych ratowników medycznych
Topaz w ASzWoj-u
Amerykanie odmładzają F-16
Jak to jest z awansami bez limitu?
Misje na zdalnej lekcji
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
W kazamatach Informacji Wojskowej
Sprawdzian Krabów z Sulechowa
Trudny rok na misjach
Pamiętajmy o Wyklętych
Złoty biatlon żołnierzy
Jakie zmiany w mundurówce?
Żołnierze sportowcy nadają ton
Pokazali wojskową ekstraklasę!
Na pomoc Libańczykom
Przed 68. laty zgładzono generała „Nila”
Szer. Hojnisz mistrzynią Europy w biatlonie
Nurek z wiązką
Komisja Obrony debatowała o Grotach
Ukraiński kurs na Zachód
Ekstremalny trening dla „Słowika”
Medalowe „oczko” żołnierzy
Zmiana w unijnej misji we Włoszech
Krwiodawcy w mundurach znów w akcji
Laserowa artyleria US Army
Pierwszy skok do kraju
Awanse generalskie
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad
Antena Nura wypatruje F-16
Będą zmiany w „Regulaminie ogólnym”
Czołgista pod wodą
Rekordowy bieg kaprala Lewandowskiego
Krwawa Olszynka
Machina „Irini”
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Wojsko gotowe do akcji przeciwpowodziowej
F-35 wylądują w Łasku
Był więźniem aresztu przy ul. Oczki
Obrady ministrów obrony NATO
Komisje sejmowe o umowie z USA
Kuźnie oficerskich kadr
Szkolenie pilotów wojskowych to nie eksperyment
Rozpoznanie na medal
Maskowanie to nie wszystko
Podwodniacy na spluwaczkach
Opiniowanie po nowemu
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Grupa V4 na zakupach zbrojeniowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO