moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ottokar-Brzoza będzie kołowy?

Pięć podmiotów chce zaproponować armii niszczyciela czołgów na podwoziu kołowym. Rozmowy o warunkach technicznych sprzętu rozpoczną się wiosną. To już drugi dialog techniczny ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON w sprawie niszczycieli czołgów uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane. Do tej pory wojsko brało pod uwagę tylko konstrukcję na podwoziu gąsienicowym.


Propozycja PGZ

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić do służby nowe niszczyciele czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Wozy mają zastąpić w 14 Pułku Przeciwpancernym z Suwałk pojazdy BRDM-2 uzbrojone w przestarzałe przeciwpancerne pociski kierowane 9P133 Malutka. To jedyne niszczyciele czołgów, jakimi dziś dysponuje nasza armia (jest ich ok. 30).

Zgodnie z wymogami technicznymi przedstawionymi w ubiegłym roku, poszukiwana jest konstrukcja, która przy użyciu nowoczesnych rakiet może niszczyć czołgi podstawowe wyposażone w systemy obrony aktywnej. Zarówno czołgi klasy „soft kill”, czyli zakłócające i obezwładniające układy naprowadzania pocisków, jak i te klasy „hard kill”, które niszczą rakiety przeciwpancerne, np. ładunkami wybuchowymi lub miniaturowymi pociskami.

REKLAMA

Do ogłoszonego w tej sprawie w lutym ubiegłego roku dialogu technicznego, zgłosiło się trzynaście podmiotów. Siedem z zagranicy: Lockheed Martin, BAE Systems USA Combat Vehicles, Rheinmetall Defense, MBDA UK, BAE Systems Sweden AB, Milrem A.S. oraz konsorcjum IMI Systems – Elbit Systems Ltd. A także pięć polskich: Polska Grupa Zbrojeniowa, OBRUM Sp. z o.o., H. Cegielski-Poznań S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz WB Electronics S.A.

Inspektorat Uzbrojenia MON chce wiosną tego roku przeprowadzić jednak kolejny dialog techniczny w sprawie Ottokarów. Dlaczego? Ponieważ w ubiegłym roku poszukiwana była konstrukcja na podwoziu gąsienicowym i firmy zbrojeniowe prezentowały takie właśnie uzbrojenie. Teraz MON bierze pod uwagę także podwozie kołowe i aby zebrać niezbędne dane o dostępnej na rynku ofercie, konieczne są kolejne spotkania z przedstawicielami przemysłu.

Dialogi techniczny ogłoszono więc w grudniu 2019 roku, zgłosiło się do niego pięć podmiotów. – Lockheed Martin Global Inc., Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o., MBDA UK., a także AMZ-Kutno S.A. i Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. reprezentująca spółki grupy kapitałowej: Rosomak S.A., OBRUM Sp. z o.o., Huta Stalowa Wola S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. oraz Jelcz Sp. z o.o. – informuje major Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w połowie marca i potrwają do 30 kwietnia. Która z konstrukcji – na podwoziu gąsienicowym czy kołowym – zostanie wybrana, może okazać się najwcześniej za kilka miesięcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Nowy wiceminister w MON
 
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Symulatory strzelań Rosomaków
Klasy wojskowe po nowemu
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Rywalizacja strzelców wyborowych
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Obradowała Rada Gabinetowa
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Darłowo czeka na śmigłowce
Chciałem walczyć z Niemcami
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Krwawe walki o Monte Cassino
Czerwoni w odwrocie
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Arsenał Iranu
Iran uderza w USA
Szturmani na Lipie
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
O Patriotach na WAT
For the Right Cause
Double Eagle po nowemu
Żyj zdrowiej
Ważka bliżej
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Defense Without Politics
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Własne interesy Europy
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Nauka zimowego pływania
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Podziemna potęga
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Stulatka hydrografia
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
USA nie zacznie wojny z Iranem
Centrum dla Viperów w Łodzi?
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
They Train Together, They Fight Together
We Are All Darfur

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO